Diffusion av det Balanserade styrkortet i svensk press
Abstract
Bakgrund: Under de senaste decennierna har ett flertal nya koncept presenterats inom
ekonomistyrning, såsom det Balanserade styrkortet, Aktivitetsbaserad kalkylering och
Målkostnadsanalys. Dessa, och även flera andra, innovationer betraktas ofta som
modekoncept. Forskning har gjorts för att se om diffusionen, spridningen, av olika
innovationer följer en för mode typisk livscykel. Spridningen kan ske genom ett flertal
olika kanaler och en av dem är press. Tidigare har diffusion av managementkoncept som
mode studerats i vetenskaplig press men vi ska se närmare på den spridning som sker i
den svenska icke-vetenskapliga pressen. Vi kommer att studera det Balanserade
styrkortet, som är ett aktuellt och väletablerat koncept.
Problemställning: Uppsatsens huvudproblem är: ”Hur ser spridningen av det
Balanserade styrkortet ut i den svenska pressen.” Första steget i denna process är att
bekräfta att det Balanserade styrkortet kan ses som ett modekoncept för att sedan gå
vidare och se hur spridningen ser ut i olika kategorier av press. Därefter vill vi se vilka
budskap som förmedlas och vilken tyngd styrkortet har i artiklarna.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera spridningen av det Balanserade
styrkortet i svensk press över tiden.
Tillvägagångssätt: Sökningar har med hjälp av databaser genomförts i den svenska
pressen från året för styrkortets tillkomst, 1992, till och med årsskiftet 2005/06. Ett
underlag har sammanställts för att sedan utifrån den teoretiska referensramen analyseras.
Resultat och slutsats: Vi har bekräftat att det Balanserade styrkortets spridning över tid i
den svenska pressen sker på det sätt som kännetecknar ett mode. Skillnader i spridningen
syns mellan olika typer av press och vi har även sett vilka de största aktörerna är.
Förslag till fortsatta studier: Under arbetet med vår uppsats fick vi idéer om uppslag till
följande problem som skulle komplettera vår uppsats väl. Att studera spridningen hos
andra koncept och jämföra detta med vårt resultat. Undersöka lanseringsstrategin bakom
det Balanserade styrkortet för att se om ett medvetet val gjorts för att uppnå stor
spridning i pressen. Se närmare på begreppet innovation, är de innovativa eller är det bara
”gammalt vin i nya flaskor”? Stämmer den i pressen förmedlade bilden av styrkortet med
verkligheten? Undersöka vilken kanal som är den bästa för att sprida sitt budskap?
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Widmark, Linda
Krohn, Sara
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv