Show simple item record

dc.contributor.authorRydberg, Jöranswe
dc.contributor.authorNilsson, Robertswe
dc.contributor.authorLundgren, Hansswe
dc.date.accessioned2006-02-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:28:14Z
dc.date.available2007-01-16T17:28:14Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1676
dc.description.abstractBakgrund och problem 1990 års skattereform innebar att förvärvsinkomster beskattas enligt en progressiv skatteskala med en högsta marginalskatt på 57 procent medan kapitalinkomster beskattas med 30 procent. I frånvaro av särskilda regler inom detta område skulle företagsledaren helt kunna undgå den progressiva beskattningen av förvärvsinkomster för att istället göra utdelning från bolaget och kapitalbeskattas. Regeringen presenterade den 27 oktober 2005 i sin proposition, Reformerade beskattningsregler för ägare i fåmansföretag, ett förslag som föreslogs träda i kraft den 1 januari 2006, vilket det även gjorde. Regeringens intention med de nya 3:12 reglerna har varit att de ska blir mer gynnsamma för företagare eftersom dagens regler uppfattas som krångliga. 3:12 reglerna debatteras ofta på grund av att företagarna inte själva kan hantera regelverket utan behöver konsulthjälp. Detta leder ner till problemformuleringen: Innebär de nya 3:12 reglerna enligt proposition 2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag? Syfte och Avgränsningar Syftet med uppsatsen är att identifiera och öka förståelsen om de nya 3:12 reglerna innebär en förenkling för fåmansföretagen d.v.s. om deras administrativa börda och hjälp från revisorn kan minska i och med detta. Vi väljer att i denna uppsats definiera uttrycken ”förenkling” och ”enklare” till att avse den eventuella tidsbesparing som ett fåmansföretag kan spara oavsett om företagarna själva eller revisionsbyrån utför tjänsterna. Metod Problemet angrips med en kvalitativ metod där vi med hjälp av intervjuer med företag, revisorer samt företrädare för Skatteverket sökt en djupare insikt och förståelse för valt problemområde. R esultat och slutsatser Vi kan utifrån studien och med återkoppling till vår problemformulering inte visa att de nya 3:12 reglerna, enligt proposition 2005/06:30, förenklar i någon större omfattning vilket regeringens intention varit. Utifrån våra respondenters svar drar vi slutsatsen att företagen även i framtiden kommer att anlita revisorn i samma utsträckning för konsultation kring 3:12 reglernas karaktäristiska krånglighet. Företagen kommer därmed att lägga ner lika mycket tid på 3:12 reglerna som tidigare och det kommer alltså inte att bli någon direkt tidsbesparing. Förslag till fortsatt forskning Eftersom de nya 3:12 reglerna inte implementerats vid intervjutillfällena hade vi gärna sett en ny undersökning om ett år då reglerna använts i företagen. De hade då varit intressant att jämföra om respondenternas svar hade skilt sig åt. Ett annat intressant forskningsområde hade varit att jämföra vinstdrivande- och icke vinstdrivande företag för att därigenom se om uppfattningen om 3:12 reglerna skiljer sig åt mellan dessa företagareswe
dc.format.extent323453 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFåmansföretagsbeskattning - Innebär de nya 3:12 reglerna enligt proposition 2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4716swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record