dc.contributor.author | Rydberg, Jöran | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Robert | swe |
dc.contributor.author | Lundgren, Hans | swe |
dc.date.accessioned | 2006-02-07 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:28:14Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:28:14Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1676 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem
1990 års skattereform innebar att förvärvsinkomster beskattas enligt en progressiv skatteskala
med en högsta marginalskatt på 57 procent medan kapitalinkomster beskattas med 30 procent.
I frånvaro av särskilda regler inom detta område skulle företagsledaren helt kunna undgå den
progressiva beskattningen av förvärvsinkomster för att istället göra utdelning från bolaget och
kapitalbeskattas. Regeringen presenterade den 27 oktober 2005 i sin proposition, Reformerade
beskattningsregler för ägare i fåmansföretag, ett förslag som föreslogs träda i kraft den 1
januari 2006, vilket det även gjorde. Regeringens intention med de nya 3:12 reglerna har varit
att de ska blir mer gynnsamma för företagare eftersom dagens regler uppfattas som krångliga.
3:12 reglerna debatteras ofta på grund av att företagarna inte själva kan hantera regelverket
utan behöver konsulthjälp. Detta leder ner till problemformuleringen: Innebär de nya 3:12
reglerna enligt proposition 2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag?
Syfte och Avgränsningar
Syftet med uppsatsen är att identifiera och öka förståelsen om de nya 3:12 reglerna innebär en
förenkling för fåmansföretagen d.v.s. om deras administrativa börda och hjälp från revisorn
kan minska i och med detta. Vi väljer att i denna uppsats definiera uttrycken ”förenkling” och
”enklare” till att avse den eventuella tidsbesparing som ett fåmansföretag kan spara oavsett
om företagarna själva eller revisionsbyrån utför tjänsterna.
Metod
Problemet angrips med en kvalitativ metod där vi med hjälp av intervjuer med företag,
revisorer samt företrädare för Skatteverket sökt en djupare insikt och förståelse för valt
problemområde.
R
esultat och slutsatser
Vi kan utifrån studien och med återkoppling till vår problemformulering inte visa att de nya
3:12 reglerna, enligt proposition 2005/06:30, förenklar i någon större omfattning vilket
regeringens intention varit. Utifrån våra respondenters svar drar vi slutsatsen att företagen
även i framtiden kommer att anlita revisorn i samma utsträckning för konsultation kring 3:12
reglernas karaktäristiska krånglighet. Företagen kommer därmed att lägga ner lika mycket tid
på 3:12 reglerna som tidigare och det kommer alltså inte att bli någon direkt tidsbesparing.
Förslag till fortsatt forskning
Eftersom de nya 3:12 reglerna inte implementerats vid intervjutillfällena hade vi gärna sett en
ny undersökning om ett år då reglerna använts i företagen. De hade då varit intressant att
jämföra om respondenternas svar hade skilt sig åt. Ett annat intressant forskningsområde hade
varit att jämföra vinstdrivande- och icke vinstdrivande företag för att därigenom se om
uppfattningen om 3:12 reglerna skiljer sig åt mellan dessa företagare | swe |
dc.format.extent | 323453 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | |
dc.title | Fåmansföretagsbeskattning - Innebär de nya 3:12 reglerna enligt proposition
2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4716 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |