Show simple item record

dc.contributor.authorWetterling, Carolineswe
dc.contributor.authorBritten-Austin, Biancaswe
dc.date.accessioned2006-04-04swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:28:15Z
dc.date.available2007-01-16T17:28:15Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1678
dc.description.abstractBakgrund och problem: Årsredovisningen är ett av de mest omfattande dokumenten för finansiell och företagsrelaterad information. I stor utsträckning saknas emellertid litteratur som behandlar kommunikation av årsredovisningsinformation ur ett användarperspektiv. Kunskapen om relationen mellan mottagarna av årsredovisningen, särskilt kunder och anställda, och dess innehåll är följaktligen bristande, vilket gör uppsatsens frågeställning intressant att studera. Svaret på uppsatsens frågeställning sökes genom att studera begreppen behov och förståelse, då de inbegriper de frågeställningar som samarbetsföretaget ämnar få svar på genom uppsatsens undersökning, samt är de aspekter som genom litteratur på området har framkommit som de mest väsentliga för tillfredsställelse ur ett användarperspektiv. Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa förståelse för hur kunder och anställda uppfattar företags årsredovisningar samt att få insikt i hur förhållandet mellan årsredovisningen och kunder och anställda ser ut. Metod: En enkätundersökning har genomförts med 127 anställda och 24 kunder. Det empiriska materialet har sedan analyserats med hjälp av uppsatsens teoretiska referensram som behandlar intressenters informationsbehov, relevansbedömningar och förståelse. Resultat och slutsatser: Årsredovisningen kan inte betraktas som tillfredställande ur kunders perspektiv, på grund av att de i stor utsträckning inte kommer i kontakt med dokumentet överhuvudtaget. För anställda däremot fungerar årsredovisningskommunikationen överlag bättre och många anställda har både behov och intresse av att ta del av årsredovisningsinformationen. Vanligtvis nämns kunder och anställda enbart i en bisats, i litteratur som behandlar årsredovisningen och intressentgrupper, med endast en eller två intresseområden. I kontrast till hur kunder och anställdas intresseområden knapphändigt framställs i litteraturen, visar de empiriska resultaten att många områden bevisligen är av intresse för respondenterna. Överlag visar enkätundersökningens resultat på att respondenternas uppfattning, vilken är baserad på de delar som de läser, är att årsredovisningen är relativt lätt att förstå. Förslag till vidare studier: uppsatsförfattarna föreslår att djupstudier om intressenternas upplevda nivå av läsbarhet av årsredovisningsinformation genomförs för att komplettera de indikationer den här undersökningen har presenterat på området. Vidare förslag är att göra samma typ av undersökning som den här med andra intressentgrupper samt att studera ämnet från avsändarnas sida och undersöka hur mycket de tar hänsyn till kunder, anställda och leverantörer när de skapar årsredovisningar för att komplettera den här uppsatsens resultat.swe
dc.format.extent1395657 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleÅrsredovisningskommunikation – ur kunders och anställdas perspektiv Blir allt för alla inget för ingen?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4711swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record