Investor Relations – en jämförande studie mellan nya och gamla branscher.
Abstract
Bakgrund: Riskkapitalmarknaden är idag global och företagen tvingas konkurrera allt
hårdare om kapital. När efterfrågan på finansiell information ökar så tilltar också kvantiteten
på information. Företagen måste då profilera sig för att stå ut från mängden och därigenom
locka till sig investerare. Internet har som verktyg blivit en utmärkt kanal för att såväl erbjuda
som att samla information. Idag ser företagen deras hemsidor som en länk mellan
företagsledningen och aktieägare. Funktionen uppfattas numera som en viktig del i företagets
kommunikation med finansmarknaden.
Frågeställning: Med bakgrund av Internets nuvarande roll som viktig källa i
kommunikationen med dess intressenter, kallat Investor Relations (IR), är det av intresse att
undersöka huruvida företagen skiljer sig åt i detta arbete. Uppsatsens frågeställning har av den
orsaken formulerats enligt följande: Hur mycket information angående Investor Relations
publiceras via Internet, och skiljer sig bolagen åt i detta avseende beroende på vilken bransch
de verkar i?
Syfte: Intentionen med uppsatsen är att ge en bild av svenska företags IR aktiviteter på
Internet. Problemformuleringen skall besvara genom att författarna uttalar sig om på vilket
sätt arbetet med IR bedrivs, vilka tjänster som erbjuds samt vilka tjänster som saknas för att
effektivisera arbetet med IR.
Avgränsningar: Undersökningen omfattar endast företag registrerade på svenska börsen.
Tonvikten kommer här att läggas på den finansiella informationen som redovisas. Uppsatsen
begränsas vidare till kvalitativa aspekter på en nivå där informationen är kvantifierbar och
därmed möjlig att jämföra mellan företagen.
Metod: Genom ett kvantitativt angreppssätt har en empirisk undersökning genomförts av 40
börsnoterade bolags hemsidor. Företagen har utifrån ett vetenskapligt urval med grund i
stockholmsbörsens branschindelning fått representera antingen den traditionella, eller den mer
högteknologiska branschen. En checklista bestående av parametrar inspirerade av
sekundärdata på området, ligger vidare till grund för undersökningen. Resultatet hänfört till
urvalet av företag gör därefter anspråk på att generaliseras till ett nationellt plan.
Slutsats: Studien visar att svenska bolag är duktiga på att leva upp till de krav avseende
informationsskyldighet som ställs på dem. När det gäller publiceringen av frivillig
information uppvisar bolagen en sämre sida. Bolagen uppvisar här en egendomlig attityd i
marknadsföringen som visar på klara brister i arbetet med IR på webben. I den mån det
existerar någon skillnad mellan branscherna visar denna uppsats på att den traditionella
branschen generellt tenderar att redovisa mer information än jämförande dito.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Gerdås, Niclas
Brodin, Tobias
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv