Show simple item record

dc.contributor.authorTengelin, Malinswe
dc.contributor.authorNilsson, Henrikswe
dc.date.accessioned2006-01-31swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:33:07Z
dc.date.available2007-01-17T02:33:07Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1687
dc.description.abstractBakgrund: Företagen har för att kunna drivas effektivt och överleva på lång sikt blivit alltmer beroende av sina medarbetares ansvar, kompetens och, inte minst, deras motivation och ofta hör man talas om vikten av motivation hos anställda. Orsaken till detta är säkerligen att medarbetare som känner sig mer motiverade arbetar effektivare och hårdare än de som är omotiverade. För att få någon att prestera på ett önskvärt sätt tycks det behövas en ”morot” i form av någon slags belöning. Det gäller att denna typ av belöning tillfredställer de önskemål och förväntningar som personen har. Ofta använder företagen sig av olika typer av belöningssystem, framförallt finansiella belöningssystem. Problem: En möjlighet för företag att föra ut sin syn på motivation och påverka intressenters uppfattning är årsredovisningar. Här kan företag presentera, förutom finansiell information, sin bild av hur verksamheten bedrivs och vilka värderingar som ligger bakom. Således ger årsredovisningar information om vilka aspekter på motivation som företaget anser är viktiga att framhålla. Problemformuleringen bygger på hur företag i sina årsredovisningar beskriver sitt arbete för att motivera och tillfredställa sina medarbetare. Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera årsredovisningar och att utifrån en analysmodell analysera vilka aspekter utifrån företagsledningens sida som beskrivs som viktiga för att anställda ska känna sig motiverade och tillfredsställda på sin arbetsplats. Syftet är också att med hjälp av analysmodellen se på vilka metoder företagen använder för att bidra till en ökad motivation och tillfredställelse hos personalen. Vidare är syftet också att se på vilka skillnader det finns mellan företag när det gäller detta. Avgränsningar: När det gäller definitionen av företag har vi valt att titta på stora företag. Vi har därför avgränsat oss till att titta på några av de mest omsatta aktiebolagen på Stockholmsbörsens A-lista. Genom att välja just dessa företag blir våra studieobjekt stora företag med många anställda, olika yrkesgrupper och flera chefsnivåer. Vi har också avgränsat oss till att bara se till den information som vi kan få fram med hjälp av företagens årsredovisningar. Metod: Studien bygger på empiri insamlad från årsredovisningar. Denna information har sedan ställts mot en teoretisk referensram och en teoretisk analysmodell. På detta sett har analysen utformas och utifrån detta har slutsatserna dragits. Slutsatser: Motivation och tillfredsställelse verkar vara en viktig fråga för en stor del av företagen vilket de är måna om att skriva om. Däremot är det inte så många som ger en speciellt djup information om deras syn och hur de arbetar med dessa frågor. Finansiella belöningssystem beskrivs utförligt i årsredovisningarna vilket beror på lagstiftningen däremot beskrivs inte hur dessa är tänkta att påverka arbetet. Företagens ledande befattningshavare belönas med pengar medan resten av personalen ska motiveras genom andra saker som t.ex. kompetensutveckling och en bra företagskultur.swe
dc.format.extent366428 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleHur motivation och tillfredställelse beskrivs i större företags årsredovisningarswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4694swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record