Show simple item record

dc.contributor.authorMalmeling, Per
dc.contributor.authorBergqvist Espenholt, Carina
dc.date.accessioned2005-11-24T13:36:51Z
dc.date.available2005-11-24T13:36:51Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/168
dc.description.abstractSkolans kultur har genomgått en förändring, från lydighetskultur till att präglas av "mjukare" demokratiska värden, vilket minskat lärarnas givna auktoritet. Skolan har gått från att vara regelstryd till att bli målstyrd, vilket lägger större ansvar på eleven. Styrdokumenten framhåller att eleverna ska utveckal förmåga att leva och samverka med andra. Samtidigt ska individen få möjlighet att finna sin unika egenart och undervisningen ska anpassas efter dess förutsättningar och behov. Moderna pedagogiska teorier framhåller att lärande sker i samspel, därför ska skolan vara en trygg miljö där eleven får möjlighet att uttrycka sig. Syfte - Vi söker en djupare förståelse för hur man som lärare kan ge stöd till den enskilda elevens utvecklingsprocess, vad som utmärker den, samt vilka kompetenser och vilken kunskap detta kan tänkas förutsätta för att ge ett bra stöd. Vårt syfte och övergripande forskningsfråga är: Hur arbetar lärare med att ge den enskilda eleven stöd i sin individuella utveklingsprocess? Frågor - Hur arbetar lärare pedagogiskt/metodiskt med att individualisera undervisninge? Hur arbetar lärare med det sociala ansvar de har för de enskilda eleverna? Material, metod coh analys - vi har läst och bearbetat litteratur om barns utvecklingsprocess och relationskompetens hos lärare. Vi har genomfört 4 kvalitativa forskningsintervjuer med lärare. Teorier om hur barn skapar och utvecklar sin självbild samt hur samspel påverkar individen har sedan legat till grund för tolkningen av resultatet. Förståelse för teoriena och förståelse av intervjumaterialet har påverkat varandra i en hermeneutisk cirkel. Resultat coh didaktiska konsekvenser - Lärarna stödjer individens två oika aspekter av utvecklingsprocessen dels genom att didaktiskt och metodiskt planera undervisning och arbetsuppgifter, dels genom att planera samarbetsformer och olika samarbetsövningar (som t.ex. konfliktlösning i grupp). Lärare är intresserade av att utveckla elever coh försöker därigenom bemöta dem där de "står". Men hur vi bedömer var de står kommer att påverka deras självbild och därigenom hur de faktiskt utvecklas socialt och intellektuellt.eng
dc.format.extent414172 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt05 2480-002eng
dc.subjectrelationer, interaktioner, integritet, samverkan, intersubjektiviteteng
dc.titleGenom duet till ett jag. Om interaktioner och relationer mellan lärare och eleveng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record