dc.contributor.author | Bertilsson, Katarina | swe |
dc.date.accessioned | 2006-01-24 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T02:33:11Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T02:33:11Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1693 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Ett företag kan använda internpriser av många olika
anledningar. Internpriserna möjliggör bland annat självständiga enheter som kan
prestationsbedömas. Det finns många olika teoretiska internprismetoder som alla har
för- och nackdelar. När ett företag väljer vilken internprismetod de ska applicera bör
företagets syfte med internpriser att beaktas. Det är viktigt för ett företag att välja den
metod som uppfyller dess syften eftersom en felaktigt vald metod kan ge oönskade
effekter.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka effekter av den internprismetod SKF
använder idag, jämföra de mest förekommande metoderna om internprissättning samt
undersöka vilka internprismetoder som kan vara lämpliga för företaget.
Avgränsningar: Uppsatsen begränsas till att endast studera ett företag. Vid
datainsamling har endast personer som har erfarenhet av internpriser på central nivå
intervjuats.
Metod: En kvalitativ fallstudie har genomförts. För att samla information har
djupintervjuer, observationer och dokumentläsning används. Det empiriska materialet
har därefter analyserats med hjälp av teorier om internpriser.
Resultat och slutsatser: Alla de teoretiska internprismetoderna är inte lämpliga för
fallföretaget. De metoder som skulle gynna företaget mest är marknadsorienterade
internpriser samt en kombinationsmodell som heter internavräkning i kombination
med integrerad resultatmätning. Anledningen till att dessa metoder anses lämpligast
för företaget är att de på flest punkter uppfyller de krav och önskemål som fanns om
internpriser.
Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att analysera ett annat
företag med hjälp av samma teorier och på så sätt se vad som skiljer olika företags
syften med internpriser.
Det hade även varit intressant att utföra samma studie på samma fallföretag om
exempelvis tio år och jämföra om företagets syfte med internpriser har förändrats. | swe |
dc.format.extent | 252740 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.title | Vilka internprismetoder är lämpliga för SKF? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4681 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |