dc.contributor.author | Sjölin, Joakim | swe |
dc.contributor.author | Friberg, Daniel | swe |
dc.contributor.author | Bohman, Per-Anders | swe |
dc.date.accessioned | 2006-01-23 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T02:33:14Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T02:33:14Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1697 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Den 15 februari 2005 fattar styrelsen för Electrolux ett beslut
om att avknoppa hela sitt utomhusproduktområde. Beslutet kommer efter larm från
analytiker om en undervärderad aktie, samt ett ökande tryck från storägare om att komma
med en långsiktig lösning på problemet. I och med avknoppningsbeslutet uppstår flera
frågor. Vilka är de bakomliggande faktorerna till avknoppningen av Husqvarna från
Electrolux-koncernen? Vilka blir effekterna av avknoppningen, och hur kommer
kapitalstrukturen att se ut i de uppdelade koncernerna?
Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera den del av Electrolux som kommer att
utgöra den nya Husqvarna-koncernen, samt att illustrera tänkbara alternativ av hur
avknoppningen från Electrolux-koncernen kan komma att se ut. Samtidigt försöker vi
förstå de motiv som ligger till grund för avknoppningen och vilka effekter denna kommer
att få främst för Husqvarna men även för Electrolux.
Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa uppsatsen till att fokusera på Electrolux
utomhusproduktområde som vid avknoppningen år 2006 kommer att utgöra den nya
koncernen Husqvarna. Företagsanalysen av Husqvarna har avgränsats tidsmässigt till att
innefatta en djupare analys av företaget från år 2000 fram till 2004.
Metod: Analysen av Electrolux har skett genom applicering av Trekantsmodellen,
Fyrkantsmodellen samt Porters Femfaktormodell på information som inhämtats från såväl
Electrolux årsrapporter som externa analyser. Alla siffror som analyserats har omräknats
till 2004 års penningvärde i syfte att förbättra jämförbarheten.
Företagsanalys och slutdiskussion: Utomhusprodukterna har haft en närmast
konstant tillväxt och god lönsamhet sedan dess inkorporerande i Electrolux i slutet av
1970-talet. De senaste årens utveckling visar på en stabil verksamhet som inte berörts
nämnvärt av den omstrukturering som pågått inom Electrolux. Vår uppfattning är att
huvudmotivet till avknoppningen är verksamheternas skillnader i strategisk inriktning,
samt att det saknas betydande synergier emellan dem. Vidare motiv är att man vill
göra sig av med koncernens konglomeratstruktur och ta fram de dolda värden som
finns i utomhusproduktverksamheten. Effekterna av avknoppningen blir bland annat
en mer fokuserad ledning för de nya koncernerna, samt en möjlighet till en starkare
fokusering på respektive marknad. Kapitalstrukturen för de uppdelade bolagen
kommer att anpassas för att tillgodose de bägge verksamheternas behov, vilket
sannolikt innebär att merparten av de räntebärande skulderna läggs i Husqvarna.
Förslag till fortsatt forskning: Det som i synnerhet vore intressant är en utvärdering
av Electrolux och Husqvarnas verksamheter något år efter avknoppningen. Vidare
skulle det vara av stort intresse med en fördjupad analys av något av de större bolag
som tidigare avknoppats från Electrolux, exempelvis Gränges eller Autoliv. | swe |
dc.format.extent | 346685 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | |
dc.title | Delningen av Electrolux - Husqvarna på egna ben | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4674 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |