dc.contributor.author | Eriksson, Jörgen | swe |
dc.contributor.author | Aronsson, Sivert | swe |
dc.date.accessioned | 2005-06-14 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T02:33:35Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T02:33:35Z | |
dc.date.issued | 2005 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1728 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Förväntningsgapet mellan revisorn och klienten är ett problem som
revisorskåren har försökt att komma till rätta med under en lång tid. Problemet består ofta i att
klienten inte inser sitt eget kontra revisorns ansvar vilket föranleder oklarheter och skillnader i
förväntningar. FAR försöker i sina nyutfärdade revisionsstandarder åtgärda problemet genom
att bl.a. kräva tydligare avtal om vad revisionsuppdraget innefattar. Tidigare studier och
forskning har visat att förväntningarna kan skilja sig åt beroende på företagens storlek vilken
ofta även sammanfaller med storlek på anlitad revisionsbyrå och företagets,
utbildningsmässigt sett, ekonomiska utbildningsnivå och engagemang.
Syfte: Att verifiera eller falsifiera hypoteserna om förväntningarna på revisorn är högre hos
mindre företag, högre på större revisionsbyråer och om de är högre ställda i företag som har
en lägre ekonomisk utbildningsnivå.
Avgränsningar: Uppsatsen har endast inkluderat aktiebolag i Västra Götalandsregionen och i
storleksdefinitionen av företagen har endast antalet anställda beaktats. Vidare tillmäts frågan
om huruvida ett förväntningsgap existerar eller inte endast en mindre vikt då fokus ligger på
att belysa tidigare nämnda eventuella skillnader i förväntningar.
Metod: En enkätundersökning riktad till 120 aktiebolag i Västra Götalandsregionen har
genomförts (40 enkäter vardera har skickats ut till små, medelstora samt stora företag). Det
empiriska materialet har analyserats utifrån en institutionell och en teoretisk referensram om
dels de lagar och förordningar som berör revision i Sverige och dels teorier som behandlar
förväntningsgapet. De tendenser som framkom i enkätundersökningen har sedan analyserats
utifrån referensramen och diskuterats med två revisorer.
Resultat och slutsatser: Tendenserna i enkätundersökningen tillsammans med diskussionen
med revisorerna verifierade två av de tre uppställda hypoteserna. Förväntningarna på revisorn
tycks vara högre hos de mindre företagen samtidigt som en lägre ekonomisk utbildningsnivå
också verkar leda till att förväntningarna skruvas upp. Huruvida förväntningarna är större på
större byråer visade sig dock svårare att påvisa då analysen av enkätresultaten och
diskussionen med revisorerna gav olika tolkningsmöjligheter.
Förslag till fortsatt forskning: Då studien tydde på att förväntningsgapet verkar öka med
oklara avtal vore det intressant att undersöka om detta skulle minska om avtalen var tydligare
eller om företagen bara skulle betrakta det som ytterligare byråkrati. Intressant skulle även
vara att följa upp en liknande studie med fler respondenter som sedan även intervjuades för
ytterligare reflektion. | swe |
dc.format.extent | 376441 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | |
dc.title | Har storleken betydelse? Skiljer sig förväntningarna på revisorn beroende på företagsstorlek, utbildningsnivå och val av revisionsbyrå | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4181 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |