Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson, Jörgenswe
dc.contributor.authorAronsson, Sivertswe
dc.date.accessioned2005-06-14swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:33:35Z
dc.date.available2007-01-17T02:33:35Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1728
dc.description.abstractBakgrund och problem: Förväntningsgapet mellan revisorn och klienten är ett problem som revisorskåren har försökt att komma till rätta med under en lång tid. Problemet består ofta i att klienten inte inser sitt eget kontra revisorns ansvar vilket föranleder oklarheter och skillnader i förväntningar. FAR försöker i sina nyutfärdade revisionsstandarder åtgärda problemet genom att bl.a. kräva tydligare avtal om vad revisionsuppdraget innefattar. Tidigare studier och forskning har visat att förväntningarna kan skilja sig åt beroende på företagens storlek vilken ofta även sammanfaller med storlek på anlitad revisionsbyrå och företagets, utbildningsmässigt sett, ekonomiska utbildningsnivå och engagemang. Syfte: Att verifiera eller falsifiera hypoteserna om förväntningarna på revisorn är högre hos mindre företag, högre på större revisionsbyråer och om de är högre ställda i företag som har en lägre ekonomisk utbildningsnivå. Avgränsningar: Uppsatsen har endast inkluderat aktiebolag i Västra Götalandsregionen och i storleksdefinitionen av företagen har endast antalet anställda beaktats. Vidare tillmäts frågan om huruvida ett förväntningsgap existerar eller inte endast en mindre vikt då fokus ligger på att belysa tidigare nämnda eventuella skillnader i förväntningar. Metod: En enkätundersökning riktad till 120 aktiebolag i Västra Götalandsregionen har genomförts (40 enkäter vardera har skickats ut till små, medelstora samt stora företag). Det empiriska materialet har analyserats utifrån en institutionell och en teoretisk referensram om dels de lagar och förordningar som berör revision i Sverige och dels teorier som behandlar förväntningsgapet. De tendenser som framkom i enkätundersökningen har sedan analyserats utifrån referensramen och diskuterats med två revisorer. Resultat och slutsatser: Tendenserna i enkätundersökningen tillsammans med diskussionen med revisorerna verifierade två av de tre uppställda hypoteserna. Förväntningarna på revisorn tycks vara högre hos de mindre företagen samtidigt som en lägre ekonomisk utbildningsnivå också verkar leda till att förväntningarna skruvas upp. Huruvida förväntningarna är större på större byråer visade sig dock svårare att påvisa då analysen av enkätresultaten och diskussionen med revisorerna gav olika tolkningsmöjligheter. Förslag till fortsatt forskning: Då studien tydde på att förväntningsgapet verkar öka med oklara avtal vore det intressant att undersöka om detta skulle minska om avtalen var tydligare eller om företagen bara skulle betrakta det som ytterligare byråkrati. Intressant skulle även vara att följa upp en liknande studie med fler respondenter som sedan även intervjuades för ytterligare reflektion.swe
dc.format.extent376441 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleHar storleken betydelse? Skiljer sig förväntningarna på revisorn beroende på företagsstorlek, utbildningsnivå och val av revisionsbyråswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4181swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post