dc.description.abstract | Som ämne för rapporten har vi valt att skriva om anmälningsplikten, det vill säga den lagliga skyldighet all personal inom skola har att göra en anmälan till socialtjänsten vid misstanke om att en elev far illa. Syftet är att belysa hur skolan för håller sig till anmälningsplikten samt visa hur skola och socialtjänst förhåller sig till varandra i frågan,
Matoden som vi valt att använda för att få fram vårt syfte är intervjuer med medlemmar i elevhälsoteamen, samt intervjuer eller enkätundersökning bland pedagogerna. Undersökning är utförd vid två skolor i Göteborg.
Våra data analyserade vi ur sociokulturellt- och symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Vi har även tagit del av tidigare forskning om samverkan mellan skola och socialtjänst´, vilken vi jämfört med våra resultat.
Vi har kommit fram till att varje ärende, varje situation är unik. det finns inga färdiga mallar som fungerar i alla sammanhang, vilket kan vara en anledning till osäkerhet bland skolans personal. Skolans sätt att hantera anmälningsplikten är avhängigt de förväntningar övriga inblandade kontexter har på hur skolan skall hantera situationen. Pedagogerna kan inte ses som en homogen grupp, utan de handlar och hanterar anmälningsfrågor, inte bara utifrån sin profession som pedagoger utan öven, utifrån sin personliga föreställningsvärld, sin horisont. | eng |