Kundvärdering av tjänster på Göteborg Energi AB
Abstract
Bakgrund: Det har blivit allt vanligare att betrakta företag som en värdekedja bestående av
olika aktiviteter, var och en med syftet att skapa värde för företagets kunder. Det värde som
kunden erhåller i slutet av värdekedjan –kundvärdet, är summan av det värde som de
ingående aktiviteterna skapat med avdrag för den motprestation kunden har gjort för att
erhålla produkten eller tjänsten. För företaget är det därför en konkurrensfördel att erbjuda
sina kunder ett högt kundvärde samtidigt som det förbrukar minimalt med resurser för att
producera det. De senaste årens missnöje med elmarknadens aktörer i allmänhet har gjort att
frågan om kundvärde är högst aktuell för dessa. Studien utföres i samarbete med Göteborg
Energi i avsikt att utvärdera vissa nuvarande tjänster samt förslag på framtida tjänster med
avseende på effektivt kundvärde.
Problemformulering: Kan kundundersökningar användas av Göteborg Energi för att
identifiera specifika åtgärder som genererar effektivt kundvärde?
Syfte: Uppsatsen syftar till att utvärdera vissa av Göteborg Energis tjänster med avseende på
deras förutsättningar att skapa effektivt kundvärde.
Avgränsningar: Studien avgränsas till Göteborg Energis elnätkunder boende i lägenhet
inom Göteborgs kommun i åldern 30 till 50 år.
Metod: Datainsamling har skett genom att en postenkät skickades ut till 398 av Göteborg
Energis kunder där de ombads värdera en del befintliga tjänster samt förslag på nya. De 195
svar som inkommit på enkätundersökningen har analyserats utifrån en referensram där
tyngdpunkten utgörs av relationen mellan det kundvärde som kunderna upplever av en tjänst
och den kostnad som Göteborg Energi uppbär för att tillhandahålla tjänsten. Utifrån detta
rangordnas tjänsterna med avseende på effektivt skapande av kundvärde.
Slutsatser: Studien visar att effektivt kundvärde kan skapas genom att införa fjärravläsning
och halvårsvis distribution av statistik över kundernas elförbrukning samt genom att förmå
kunder som idag betalar via traditionell pappersräkning att övergå till att betala via e-faktura
och i andrahand via autogiro. Ovanstående påvisar att specifika åtgärder för att skapa
effektivt kundvärde kan identifieras genom kundundersökningar.
Förslag till fortsatt forskning: Sättet att beräkna kostnaden är avgörande för utfallet vid
användning av effektivitetsmatrisen. Det är logiskt att kostnadsdefinitionen skiljer sig åt
beroende på matrisens avsedda användningsområde. Det vore därför intressant att studera
hur kostnaden kan definieras i olika situationer, vilka effekter det får på matrisens utfall samt
hur detta kan uttryckas i en lämplig skala.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2005Author
Nordlund, David
Series/Report no.
Ekonomistyrning
Language
sv