Show simple item record

dc.contributor.authorÅkerberg, Niklasswe
dc.contributor.authorLoswick, Pontusswe
dc.date.accessioned2005-06-03swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:33:39Z
dc.date.available2007-01-17T02:33:39Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1734
dc.description.abstractBakgrund och problem: Ett av de snabbast växande segmenten inom IT-branschen är Enterprise Resource Planning (ERP), vilket är den i litteraturen vanligaste benämningen på verksamhets-övergripande affärssystem. Antalet företag som investerar i ERP växer och företagen kommer att fortsätta att investera i systemen genom uppgraderingar och tilläggslösningar. Med tanke på de kostnader och risker ERP-projekt är förenade med är det väsentligt att företag har så stor chans som möjligt att realisera nyttoeffekter av ERP. Tidigare forskning har varit inriktad på hur implementeringen av ett ERP ska bli framgångsrik och exempel på specifika nyttoeffekter som realiserats har lyfts fram. Vad som görs efter implementeringen har dock inte fått samma uppmärksamhet. I denna studie undersöks därför vad som kan göras i postimplementeringsfasen för att realisera förväntade och potentiella nyttoeffekter av ERP. Syfte: Studien är inriktad på att utforska och diskutera vad som kan göras för att realisera nyttoeffekter av ERP. Syftena med studien är att öka förståelsen kring denna problematik och att generera förslag på hur vidare forskning kan bedrivas inom området för att öka möjligheterna för företag att realisera nyttoeffekter av sina investeringar i ERP. Avgränsningar: Fokus ligger särskilt på vad som kan göras i post-implementeringsfasen för realisering av nyttoeffekter. Nyttoeffekter som redan realiserats genom implementeringen, vid driftstart och/eller under den inledande perioden av användandet av ERP är inte föremål för denna studie. Studiens empiriska datainsamling har begränsats till vad vi ansett vara de viktigaste kategorierna av aktörer vid en ERPimplementering. Metod: Studien har genomförts som en explorativ och kvalitativ undersökning. Primärdata har inhämtats genom intervjuer med åtta respondenter. Respondenterna har utgjorts av användarföretag, användarföreningar, implementeringskonsulter samt systemkonstruktörer. Resultat och slutsatser: Användarföretag bär ansvaret för att realisera nyttoeffekter och kan kontrollera hur ERP-projektet gått med en utvärdering, men kan även få hjälp av andra aktörer. Aktiviteter initierade av andra aktörer kan exempelvis utgöras av projektutvärderingar och utbyte av erfarenheter. Användarföretag kan också få ytterligare stöd av konsulter efter ERP-implementeringen för att tillgodogöra sig nyttoeffekter. I relationer till systemkonstruktören sker diskussioner om ny funktionalitet i programvaran. Förslag till fortsatt forskning: Vidare studier inom problemområdet kan inriktas på att förklara presenterade aktiviteters betydelse för realisering av nyttoeffekter. Ett bredare perspektiv och undersökning av andra aktörer kan lyfta fram andra aktiviteter av betydelse. Ett område som påträffats i samband med förstudien är förekomsten av och synen på utvärdering av ERP bland användarföretag, vilket bör kartläggas för en djupare förståelse av problemområdet.swe
dc.format.extent253985 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleAtt realisera nyttoeffekter av affärssystem - en explorativ studie om aktiviteter efter implementeringenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4231swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record