Show simple item record

dc.contributor.authorLundgren, Danielswe
dc.date.accessioned2005-02-15swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:33:54Z
dc.date.available2007-01-17T02:33:54Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1755
dc.description.abstractBakgrund och problem: Den i stort sett allena rådande bilden av fordonsindustrin är bilden av en industri där produktionen av fordonen är huvudverksamheten, vilket får effekt på analyser som görs av fordonsindustrin. Analyserna behandlar antal producerade och sålda bilar. Ett angreppssätt som nu börjar ifrågasättas, bl.a. av Christer Holmén som framlägger att bolagens vinster under sista åren inte bara kommer från produktionen av fordon utan från s.k. financial services-verksamhet. Syfte: Uppsatsen syftar till att visa på hur Financial services (och Extended services) utvecklats under större delen av 1990-talet och i början av 2000-talet samt sätta begreppet Price bundling i relation till fenomenet Financial services. Avgränsningar: Extended services delas in i undergrupper där jag fokuserar på fyra av dess vid namn Retail financing, Leasing, Wholesale financing och Other financing. Retail financing och Leasing är de typer som riktas direkt till slutkunderna och därför undersöks dessa närmare medan de andra endast översiktligt berörs. Vad gäller de företag som ingår så har ett urval gjorts där tre företag studeras närmare. Dessa är Ford, General Motors och Toyota. Tanken med uppsatsen har inte varit att komma fram med nya lösningar inom området utan snarare som en grund för fortsatt forskning. Metod: Utifrån introduktionen till fenomenet Financial services genom främst forskare Christer Holmén har en teoretisk referensram tagits fram för att tillämpas på Financial services. Tillvägagångssättet har därför varit av induktiv natur. Det empiriska materialet har bestått i främst företagens årsredovisningar för att utifrån dessa visa på utvecklingen över en tidsperiod från början av 90-talet fram till år 2002.. Resultat och analys: Teorin kring Price bundling och dess tillämplighet på Financial services beror främst på de inneboende egenskaper som präglar Financial services. Financial services är produkter som kan utvärderas först efter en viss tid förflutit efter att varan mottagits eller tjänsten utförts vilket gör det svårt för konsumenten att i förväg helt utvärdera olika alternativ. Att produkterna utbjuds som paketlösningar medför därför ett mervärde utöver värdet av summan av de separata produkterna med de besparingar av såväl tid som ansträngning som hela paketlösningar erbjuder. Olika utformningar av sådana koncept har växt fram som ett konkurrensmedel för de olika fordonsföretagen. Financial Services inflytande på det totala resultatet för respektive koncern har ökat påtagligt där såväl GM som Ford uppvisat ett negativt resultat för koncernen som helhet under senare år men där Financial services separat visat ett positivt resultat. Även en märkbar ökning har skett även för såväl Toyota som övriga europeiska aktörer under tidsperioden. Inom Extended services är det de två verksamhetsområdena Retail financing (långivning) och Leasing som är de finansieringsformer som riktas direkt till slutkunderna. Under åren har leasingverksamheten växt kraftigt och utgör idag den enskilt största verksamheten för de tre företagen. Förslag till vidare forskning: Fortsättningsvis studera hur utvecklingen kommer att fortgå och vilka konsekvenser som Financial services kommer att få för utformningen på fordonsindustrierna som organisationer, samt vilka indirekta effekter det medför att fordonsindustrin ingår avtal där de åtar sig att köpa tillbaka fordon som idag leasas ut till biluthyrningsfirmorna.swe
dc.format.extent269984 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFinancial Services En framväxande verksamhetswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4067swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record