Ungdomars val - SVT eller kommersiella kanaler? En kvalitativ studie om hur ungdomar förhåller sig till Sveriges television och kommersiella kanaler
Abstract
Titel: Ungdomars val – SVT eller kommersiella kanaler?
Författare: Victoria Hindelid och Cathrine Nilsson
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, fördjupningskurs
Termin: Vårtermin 2007
Handledare: Marie Grusell
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka ungdomars förhållningssätt till Sveriges television och de kommersiella kanalerna.
Metod & material: Kvalitativ undersökning i form av åtta individuella semistrukturerade djupintervjuer.
Huvudresultat: Studiens huvudresultat visar att våra ungdomar föredrar de
kommersiella kanalerna framför Sveriges television. Anledningen tycks främst vara att de inte anser att deras intressen blir behandlade i Sveriges television och att samma kanal inte heller prioriterat ungdomarna i sitt utbud utan främst fokuserat på barn och äldre. Våra ungdomar menar också att man vill se på TV för att kunna slappna av och ”slötitta” och det menar ungdomarna att de kommersiella kanalerna erbjuder. Kanalerna som föredras hos våra respondenter är främst Kanal5 och TV3. Endast en av respondenterna hade SVT1 som favoritkanal och det berodde främst på att hennes intressen, som kultur och konst blev behandlat där. Slutsatsen vi kan dra av detta är att den kanalen som behandlar ens intresse, det är också den man väljer att titta på. Intresse är alltså den faktor som spelar störst roll i val av TV-kanal.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Hindelid, Victoria
Nilsson, Cathrine
Series/Report no.
C614
C614
Language
swe