Kanot.com. En kvantitativ studie om en ideell organisations webbplats
Abstract
Titel: Kanot.com – en kvantitativ studie om hur en ideell
organisations webbsida fungerar som informationskanal.
Författare: Josefin Nordlöw
Kurs: Fördjupningskurs i Medie – och kommunikationsvetenskap
Institutionen för journalistik och masskommunikation
Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2007
Syfte: Syftet är att undersöka hur en ideell organisations webbsida fungerar som informationskanal
Metod: Kvantitativ undersökning med webbenkät
Material: Undersökning av användarna av Kanot.com
Huvudresultat: De flesta användare anser att Kanot.com fungerar ganska bra som förbundets informationskanal. Användarna anser dock att användarvänlighet, navigation, struktur och grafisk utformning är något som brister på sidan. Man skulle besöka sidan oftare om den också uppdaterades oftare. Det finns attitydskillnader mellan medlemmar och icke medlemmar. Icke medlemmarna är
i större utsträckning positiva till Kanot.com och den information som förmedlas via sidan, något som kan bero på att medlemmarna är mer kritiska till den egna informationskanalen.
Kanot.com fyller främst en intern informationsfunktion, dock
gör den bristande externa funktionen att syftet med sidan inte fylls fullt ut. För att göra Kanot.com populärare bland användarna krävs det en öppnare sida med forum och liknande som gör dubbelriktad kommunikation möjlig. En allmän
uppdatering av sidan med en rensning av gammal information är också något som skulle öka sidans popularitet bland användarna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Nordlöw, josefin
Series/Report no.
C619
C619
Language
swe