Spegla eller granska en rådande samhällsstruktur? En kvantitativ innehållsanalys av artiklar om skolan i Göteborgs-Posten
Abstract
Titel: Spegla eller granska en rådande samhällsstruktur?
Kurs: Medie- & kommunikationsvetenskap C-kurs
Författare: Nicklas Hjelm
Handledare: Jan Strid
Termin: VT07
Syfte: Att undersöka den mediala bilden av skolan i Göteborgs-Posten
Metod: Kvantitativ Innehållsanalys
Material: 454 artiklar från Göteborgs-Posten under perioden 2006-06-18 – 2007-03-31
Huvudresultat:
Artiklar om skolan i Göteborgs-Posten förekom främst på nyhetsplats men drygt 30 procent
av artiklarna återfanns i övriga delar av tidningen.
Allmänt var det en jämn spridning av artiklarna i sakinnehåll. De sakinnehåll som framför allt
förekom i artiklarna var dock elever, skolfaciliteter och disciplinära frågor.
Grundskolan framställdes främst negativ medan gymnasieskolan framställdes framför allt
neutral. Den kommunala skolan hade procentuellt fler negativa artiklar än vad friskolorna
hade. Friskolorna hade störst procentuell andel positiva artiklar jämfört med vad de andra
skoltyperna hade. Den allmänna bilden av skolan författades till 50 procent av Göteborgs-
Postens egna journalister.
Artiklarnas fördelning sett till SDN-område (stadsdelsnämnd) visar att det var främst
resurssvaga SDN-områden som hade skolartiklar större än en helsida. Skolartiklarna i
Göteborgs-Posten som var en helsida behandlade främst de medel resurssvaga SDNområdena.
Sakinnehållet bråk behandlades framför allt i artiklar om medel resurssvaga och
resurssvaga SDN-områden. Olyckor och brott var ett sakinnehåll som till stor del av artiklar
antingen behandlade resursstarka eller resurssvaga SDN-områden.
Artiklarna om de medel resursstarka SDN-områdena utgjorde lägst andel av de negativa
artiklarna. De resursstarka SDN-områdena hade även de en liten andel av de negativa
artiklarna. Mest frekvent förekommande bland de negativa artiklarna var de medel
resurssvaga SDN-områdena tätt följt av de resurssvaga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Hjelm, Nicklas
Series/Report no.
C622
C622
Language
swe