Produkttankfatygs specialiseringsgrads påverkan av kreditbedömningen
Abstract
Ett fartyg är en stor investering och sjöfartsbranschen betraktas traditionellt såsom riskfylld
med svårprognostiserade kassaflöden. Då huvuddelen av kapitalet anskaffas genom banklån
är faktorerna som tas hänsyn till vid kreditgivningen en intressant fråga för branschen.
Trenden att bygga mer specialanpassade fartyg ger upphov till frågan om och på vilket sätt
den påverkar kreditbedömningen. Vad som är en specialanpassning är i branschen en
subjektiv bedömning.
Undersökningen syftar till att undersöka om ett produkttankfartygs specialiseringsgrad
påverkar kreditbedömningen och belåningsgraden. Undersökningens problem besvaras utifrån
intervjuer, vilka har genomförts med respondenter från de fyra affärsbankerna Svenska
Handelsbanken, Nordea, Swedbank och SEB samt från Svenska Skeppshypotekskassan. För
att tillföra kredittagarens dimension har två ytterligare respondenter intervjuats, en som
arbetar på Sveriges största tankfartygsrederi och den andra som är styrelseledamot av ett par
rederier på Donsö.
En redare låter specialanpassa ett fartyg av främst tre skäl: Som en teknisk utveckling i
branschen, som kundanpassning för att kunna sysselsätta fartyget under en viss charter och för
att skapa en ny nisch på marknaden. Blir fartyget alltför specialanpassat kan det finnas en risk
att det blir svårt att omsätta på en andrahandsmarknad och kreditgivaren riskerar då att panten
inte kan realiseras till rätt värde. Om ett fartyg är mycket specialanpassat kan det också
försvåra möjligheterna att få ett bra nybyggnadskontrakt. Nybyggnadspriset blir också högre
än för ett standardbyggt produkttankfartyg, då de produceras i mindre upplagor och oftast
med mer utrustning installerad ombord.
Undersökningens resultat visar att belåningsgraden bara är en av flera faktorer som påverkas
om ett produkttankfartyg är specialanpassat. Andra faktorer som banken fäster stor vikt vid är
vilken sysselsättning fartyget ska ha, valet av befraktningsform, och framförallt vem som står
bakom projektet. Det visar sig att om fartyget är specialanpassat och banken bedömer att
risken ökar kan risken hanteras genom exempelvis minskad belåningsgrad, ökad
räntemarginal, bättre charter eller försäkrade charterhyror genom en off-hire försäkring.
Åsikterna skiljer sig mellan bankerna och mellan bank och redare om vilken befraktningsform
som är att föredra, men de flesta anser time chartern vara den bättre.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-08-13Author
Bergvik, Arne
Nilsson, Harald
Svensson, Pär
Keywords
Sjöfart, produkttankfartyg, belåningsgrad, specialanpassning, kreditbedömning
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
07/08:19
Language
swe