• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tjänster, gentjänster och e-tjänster. En studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring

Abstract
Titel: Tjänster, gentjänster och e-tjänster – en studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring Författare: Katarina Tikka Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 15hp Universitet: Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2008 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 59 sidor inkl. bilaga Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom att förstå de anställdas upplevelser, undersöka hur kontexten kan se ut för förankring av e-tjänster. Material och metod: Genom att intervjua 7 anställda på fackförvaltningarna i Göteborgs stad om deras upplevelser inför en förändring har jag genomfört en studie för att belysa kontexten för förändringskommunikationen. Intervjuerna var semistrukturerade utefter teman. Tre intervjupersoner representerade Stadsbyggnadskontoret och fyra Social resursförvaltning. Fem kvinnor och två män deltog, något som eventuellt kan ha haft effekt på de svar jag fått. Jag gör dock inte anspråk på en teoretisk mättnad men kan konstatera att de åsikter jag fått fram är empiriskt grundade åsikter. Huvudresultat: Med hjälp av tidigare forskning och användbara teorier om offentliga organisationer, tekniska förändringar och kommunikationskontext har jag analyserat materialet och funnit att det inte görs någon större skillnad mellan stadens olika IT-projekt. Den relevans som IT-utveckling har för det egna arbetet upplevs vara lågt. Detta kan hänga samman med att det finns en kulturell norm om att IT sköts av professionaliserade avdelningar. Denna norm kan vara del i att bibehålla klyftorna mellan de som kan, och de som inte kan, ta till sig den nya tekniken. De anställda jag har träffat ser positiva effekter för medborgarna med e-tjänster men kan uppleva en oro för att själva få ökad arbetsbelastning och minskade sociala kontakter. Arbetstid och värdet i att arbeta med människor är viktiga frågor för dem jag träffat. Motivationen för att delta skiljer sig men de har gemensamt en tro att det finns andra i organisationen som är bättre lämpade, de med IT-kompetens.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/17647
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_17647_1.pdf (240.5Kb)
Date
2008-08-13
Author
Tikka, Katarina
Series/Report no.
C653
C653
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV