Show simple item record

dc.contributor.authorTöyrä, Jonswe
dc.contributor.authorOlofsson, Mariaswe
dc.contributor.authorBjörkström, Patrikswe
dc.date.accessioned2005-02-04swe
dc.date.accessioned2007-01-17T02:34:04Z
dc.date.available2007-01-17T02:34:04Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1770
dc.description.abstractBakgrund och problem: Revisorernas roll har över tiden förändrats från att granska företags bokföring till att vara en funktion som ger trovärdighet år företagets finansiella information. Denna utveckling har även gjort att förväntningarna på revisorerna förändas. Skillnaden mellan förväntningarna från företagen och revisorernas befogenheter och uppgifter benämns förväntingsgapet. Syfte: Vårt syfte är att undersöka det förväntningsgap som föreligger mellan revisorer och deras kunder i små ägarledda företag. Vi vill undersöka varför detta gap finns och vad som kan göras för att minska detta. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa vår undersökning till små ägarledda företag med färre än 50 anställda samt revisorer som främst arbetar med små och medelstora bolag. Undersökningen har begränsats till Göteborgsområdet. Metod: Semistrukturerade intervjuer med två revisorer och fyra småföretagare har genomförts. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram om förväntingar och kommunikation samt tidigare forskning om förväntingsgapet mellan revisorer, deras kunder och övriga intressenter. Resultat och slutsatser: Förväntingsgapet är ett problem som beror på ett flertal faktorer. De främsta vi har kunna identifiera är bristande kommunikation, bristande förståelse och intresse från kunderna om vad revisionsuppdraget innebär samt vad revisorer har för befogenheter. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att göra en liknande undersökning om några år igenom för att på så sätt få en uppfattning om den nya revisionsstandarden har bidragit till att minska förväntningsgapet. Ett annat förslag på fortsatt forskning är att göra en större undersökning med företagare från olika branscher för att se om det finns några skillnader mellan dessa och därefter eventuellt kunna dra mer generella slutsatser.swe
dc.format.extent454105 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalys
dc.titleFörväntningar och gap - en fallstudie av revisorer och deras kunder i små ägarledda företagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4026swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record