Show simple item record

dc.contributor.authorAdolfsson, Sarah
dc.contributor.authorRonander, Max
dc.date.accessioned2008-09-17T07:33:48Z
dc.date.available2008-09-17T07:33:48Z
dc.date.issued2008-09-17T07:33:48Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/17907
dc.descriptionBakgrund och problem: Lean är ett begrepp som på senare tid har blivit alltmer välkänt, men många gånger felkänt. Vi upplever svenska företag som duktiga på effektivitet vad gäller de finansiella aspekterna men inte fullt lika duktiga på den organisatoriska effektiviteten. De tidigare studier vi har tagit del av som behandlar begreppet lean, upplever vi ej ge en tillräcklig redogörelse för konceptet lean och dess ursprung. De två företagen som vi har valt att studera i denna uppsats verkar i olika branscher. Det ena företaget är ett service- och tjänsteföretag som tillhandahåller heltäckande tjänster inom resebranschen riktade till slutkonsument. Det andra företaget är ett klassiskt tillverkande företag med inriktning mot hydraulik, pneumatik och filtrering där majoriteten av kunderna utgörs av andra större företag. Problem: Hur kan företag arbeta med lean för att konceptet ska få bästa möjliga organisatoriska verkan? Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva begreppet lean och hur det uppfattas av våra två valda företag. Studien ska även behandla olika implementeringsförfaranden och visa eventuella resultat lean kan ge upphov till. Vidare är vår förhoppning att utifrån fallstudierna kunna skönja tecken som är viktiga att ta i beaktande vid implementering av lean. Metod: Sex stycken djupintervjuer gjordes med personer i ledande positioner i de valda företagen. Dessa har varit delaktiga i beslutsprocessen vid införandet av lean. Fortsättningsvis har empirin analyserats utifrån en teoretisk referensram som behandlar leans bakgrund, implementering av lean, kulturell förändring samt kritik mot lean. Resultat och slutsats: Lean tanke- och arbetssätt är ett debatterat ämne, med många förespråkare både för och emot. Valet att börja arbeta utifrån leanprinciperna anser vi måste vila på en förståelse för vad lean innebär samt vara ödmjuk inför den stora förändringsprocess som detta kommer att medföra. Om ledningen är medveten om lean och är beredda att satsa på konceptet samt att med uthållighet och ihärdighet fullfölja resan och agera lean, anser vi att lean tanke- och arbetssätt kan vara en mycket kraftfull filosofi att grunda ett företag på. Förslag till fortsatt forskning: Då denna studie utgick från ett ledningsperspektiv anser vi det vara mycket intressant att göra en liknande studie, men då se till de anställdas situation och hur de upplever vardagen i ett lean företag. Vidare anser vi att det skulle vara av stor vikt med fler studier som berör lean i tjänste- och servicesektorn. Avslutningsvis kan det även vara mycket intressant att göra en uppföljning på våra studerade företag i framtiden, för att se hur de kommit vidare i sitt arbete med leanen
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesManagementen
dc.relation.ispartofseries2008:45en
dc.titleLEAN - En kulturell förändringen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record