dc.description.abstract | 1. CeTUSS satsade på arbetsmodellen professionell utveckling . Den gick ut på att arbeta med enskilda lärare för att utveckla deras undervisning. 2. CeTuss använde sin modell med framgång för att åstadkomma aktivitet bland de enskilda lärarna konferenser med lokala och internationella talare, besök, nationella och lokala workshops, seminarier, kurser, publicering, e-postlista och webbplats. 3. CeTUSS uppdrag var mycket ambitiöst. Att lyckas med dess ambitioner fullt ut hade krävt flera omfattande förändringar av ingenjörsutbildning samtidigt. CeTUSS saknade den makt och inflytande som krävdes för att åstadkomma detta. 4. CeTUSS engagerade sig i ett nätverksbyggande, som till och med kunde beskrivas som en community , som samlar motiverade akademiker som tänker i liknande banor. Normalt tar en sådan process lång tid att åstadkomma med den utvalda modellen, mycket längre tid än de tre års finansiering som projektet erhöll. 5. Färska rapporter som granskade ingenjörsutbildningar angav det nödvändiga sammanhanget för CeTUSS verksamhet. Däremot var det inte klart hur många av de berörda lärarna gick med på att de skulle behöva förändra sin undervisning och sina lärprocesser för att kunna angripa de utmaningar som utvärderingarna identifierade. 6. CeTUSS idéer och tillvägagångssätt var, på egen hand, inte tillräckligt slagkraftigt för att erbjuda ett uttömmande svar på alla de frågeställningar som kom fram i ingenjörsutbildningens utvärderingar. 7.CeTUSS har varit ett lyckat kapacitetsbyggande projekt. Som ett resultat har vissa ingenjörsprogram nu blivit bättre på att ta fram och införa pedagogiska förändringar som kan förbättra studentens lärande. | swe |