Avbrott på nätutbildningar - en studie av när och varför studenter hoppar av alternativt fullföljer IT-stödda distanskurser
Abstract
Studiens syfte är att öka kunskapen kring avbrott på IT-stödda distansutbildningar inom Nätuniversitetet. Följande frågor söker studien svar på; vilka studenter hoppar av respektive fullföljer sin utbildning, när i en utbildning sker avhopp, vilka är orsakerna till olika avbrott och vad kännetecknar utbildningar med hög genomströmning. Resultaten grundar sig på en registerstudie i Ladok läsåret 2003/2004 över fristående kurser på 30 lärosäten, en enkätstudie av 780 studenters svar vid tre lärosäten samt en fallstudie av två nätuniversitetsutbildningar med hög genomströmning. Tre huvudsakliga begreppsindelningar används i studien; avbrott som är ett samlingsbegrepp för avhopp och fullföljande. Avhopp innebär att studierna har avbrutits och fullföljare är studenter som har för avsikt att fullfölja utbildningen. Förkortningen NML används för reguljär utbildning, DST för distansutbildning utom Nätuniversitetet och NÄT för nätuniversitetsutbildning. Registerstudien visar att avbrott är mest förekommande på NÄT-utildningar. Ämnesområdena humaniora/teologi, juridik/samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik hade störst andel avbrott och lägst andel godkända, medan ämnesområdena vård/omsorg, medicin/odontologi samt estetiska ämnen hade den minsta andelen avbrott och högsta andelen godkända. Enkätstudien visar att NÄT-studenter i högre grad gör avhopp jämfört med DST- och NML-studenter och likaså att en större andel fullföljare finns bland NML- och DSTstudenterna. Då avhoppare och fullföljare undersöks närmare visar det sig att särskilt NÄTstudenter som studerar annan kurs/utbildning parallellt hoppar av. NÄT-studenter med familj var också mer benägna att hoppa av sin NÄT-utbildning jämfört med motsvarande DST- och NML- studenter. Enkätstudien visar också att det var något fler kvinnor än män som fullföljer NÄT-utbildningar. Det är ungefär lika vanligt med tidiga som sena avbrott. Få avbrott registreras i Ladok varför många studenter står kvar som fortfarande registrerade . Enkätstudien finner att dessa studenter många gånger var tidiga avhoppare, särskilt gäller det NÄT-studenter. Detta pekar på att det finns brister i registreringen av avbrott. En närmare granskning av fullföljarna visade att få, inom samtliga utbildningsformer, höll på att slutföra sin utbildning. De flesta hade för avsikt att göra det under kommande år eller längre. Ladokstatistiken visar dock att en större andel NÄT-studenter blir godkända i ett senare skede. Orsaker till avhopp och skäl till fullföljande går att finna i både studenters privata situation och faktorer som lärare/institution förfogar över, som kursupplägg och kursinnehåll. Enkätstudien, som utgår från ett studentperspektiv, visar att dessa framförallt handlade om tid, förvärvsarbete, andra studier, motivation, kursupplägg och stöd från familj. Främst för NÄT-studenter har tidsbrist varit ett skäl till avhopp. Arbete vid sidan av studier angavs som en av de vanligaste orsakerna till avhopp för NÄT-studenter. Men samtidigt är det vanligare att förvärvsarbetande NÄT-studenter fullföljer sin utbildning jämfört med motsvarande NML- och DST-studenter. Parallella studier blir däremot främst ett problem för NÄT-studenter. Studiemotivation är något som bättre förklarar fullföljande än avhopp och den påverkar alla studenter i lika hög grad. Kursupplägg var en faktor som främst påverkade DST- och NML-studenter till att göra avhopp. Stöd från familj och vänner är betydelsefullt för fullföljarna, dock i mindre utsträckning för fullföljande NÄT-studenter. Fallstudien finner att alla faktorer som nämnts ovan är viktiga för att studenterna ska kunna fullfölja utbildningen. Men det handlar även om den nytta som studenter ser med sin utbildning. Stöd från familj, arbetsgivare och kolleger var också viktiga.
Publisher
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Westerberg, Pernilla
Mårald, Gunilla
Keywords
ucer
studentnyttan
studieavbrott
IT-stödd distansutbildning
Publication type
Report
Language
swe