It-stödd distansutbildning inom naturvetenskap och teknik, ht 04 - ur studenternas perspektiv
Abstract
Centrum för utvärderingsforskning (UCER), vid Umeå universitet, har fått Myndigheten för Sveriges nätuniversitets uppdrag att utvärdera studentnyttan av nätuniversitetet och IT-stödda distansutbildningar. Uppdraget sträcker sig över tre år och olika aspekter av studentnyttan undersöks under de tre åren. Det är främst studenternas egna värderingar av studentnyttan som kommer att undersökas, men också lärares och arbetsgivares värderingar kommer att vägas in när övergripande slutsatser om studentnyttan dras i slutet av projektet. Under projektets första år var det utbildningar inom medicin och odontologi respektive vård och omsorg som stod i fokus. Under det andra året är det utbildningar inom naturvetenskap och teknik som fokuseras och under det tredje året är det utbildningar inom juridik och samhällsvetenskap som står i fokus. Syftet med föreliggande delstudie är att undersöka vad som kännetecknar den student som läser en av nätuniversitetets IT-stödda distansutbildningar inom naturvetenskap och teknik. Syftet är vidare att utvärdera nätstudenternas egna erfarenheter och bedömningar av värdet/nyttan med den IT-stödda distansutbildningen och olika typer av utbildningsstöd. Studien genomfördes som en elektronisk enkät till studenter på nätuniversitetsutbildningar inom naturvetenskap och teknik höstterminen 2004.
Publisher
Myndigheten för Sveriges nätuniversitet
View/ Open
Date
2006Author
Mårald, Gunilla
Westerberg, Pernilla
Publication type
Report
Language
swe