Visa enkel post

dc.contributor.authorOttelid, Magnusswe
dc.contributor.authorBrolund, Agnetaswe
dc.contributor.authorHohweiler, Kristinaswe
dc.date.accessioned2008-09-23T08:07:13Z
dc.date.available2008-09-23T08:07:13Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18035
dc.description.abstractMyndigheten för Sveriges nätuniversitet beviljade hösten 2002 medel till projektet Jourhavande bibliotekarie med projekttiden jan 2003 dec 2004. Eftersom alltfler studenter läser kurser och utbildningar som inte är beroende av närvaro på campus har syftet varit att erbjuda högskolestudenter och anställda nätbaserad personlig vägledning i informationssökning. Tjänsten bygger på chatt med co-browsing, (student och bibliotekarie delar samma webbfönster) som kompletteras av en e-postfunktion. Projektet har bedrivits som ett samverkansprojekt mellan högskole- och universitetsbiblioteken i Jönköping, Kungl Tekniska högskolan, Mitthögskolan och Lund. Tanken har varit att skapa en nationell tjänst på kvällar och helger som är de tider då det är kostsamt att hålla öppet för att nå kostnadseffektivitet och kunna dra nytta av olika kompetenser. Femton högskole- och universitetsbibliotek deltar idag i tjänsten, ytterligare två har anmält sitt deltagande med start 2005. Alla deltagande bibliotek har som komplement motsvarande lokala tjänster under dagtid för det egna lärosätets studenter och anställda. Resultatet av de två enkätomgångar som har vänt sig till användare visar att de allra flesta är nöjda med den sökhjälp och vägledning de fått. Bland de som valt chatt anser nästan alla att de haft en fungerande chattdialog med bibliotekarien. Överhuvudtaget värderas chatt som en mycket bra eller bra kommunikationsform i jämförelse med andra sätt att kommunicera. Ett annat intressant resultat av enkäterna är att mer än hälften av användarna uppger att de är campusstudenter, 10% svarar att de är distansstudenter medan 20% att de är anställda. Användningen av tjänsten har stadigt ökat men statistiken visar fortfarande ett relativt lågt användande. Tänkbara förklaringar är att tjänsten är ny och att det krävs tid för att etablera nya arbetssätt. Avgörande för nyttjandegraden är självklart att våra målgrupper högskolestudenter och anställda känner till och enkelt hittar en ingång till tjänsten. Fortsatt marknadsföring i olika sammanhang på universitet och högskolor är av största vikt liksom via folkbibliotekens informationsdiskar och via landets lärcentra.swe
dc.language.isosweswe
dc.publisherMyndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildningswe
dc.subjectNätuniversitetet, jourhavande bibliotekarieswe
dc.subjectlibrarian on dutyswe
dc.subjectsökhjälpswe
dc.titleJourhavande bibliotekarieswe
dc.typeTextswe
dc.type.svepReportswe
dc.citation.doiKungliga tekniska högskolanswe
dc.contributor.organizationKungliga biblioteket/Bibsamswe
dc.contributor.organizationSveriges lantbruksuniversitetswe
dc.contributor.organizationMitthögskolanswe
dc.contributor.organizationHögskolan i Jönköpingswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post