Visa enkel post

dc.contributor.authorSällström, Annikaswe
dc.date.accessioned2008-09-23T08:07:23Z
dc.date.available2008-09-23T08:07:23Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18046
dc.description.abstractUnder projektets första period jan-mars 2003 gjordes en inventering av olika befintliga modeller för kursutveckling hämtade från den systemvetenskapliga disciplinen, litteratur om distansutbildning samt genom intervjuer. Se bilaga 1. Modellinventering När arbetet med modellutveckling pågått i ca 2 månader påbörjades arbetet med att skapa det virtuella laboratoriet som senare fick namnet Kursverkstad. Utveckling av kursverkstaden har genomförts genom prototyping för att uppnå en kreativ utvecklingsprocess tillsammans inom projektgruppen och med användare. I maj 2003 fanns en första testprototyp som testpiloter inbjöds att tycka till om. Prototypen fanns tillgänglig via projektets webbsida. Ett webbaserat utvärderingsformulär användes där testpiloter fick ett antal frågor att ta ställning till efter att ha testat kursverkstaden. Detta första test var ett sätt för projektet att få tidig feedback från användargruppen inför det fortsatta arbetet. Under nov-dec genomfördes ett andra test (användbarhets- och funktionstest) med testpiloter genom användarobservationer och en enkät. Resultatet av dessa två tester har sedan använts för vidareutveckling av kursverkstaden I anslutning till det andra testet påbörjades arbete med exempelbanken och inventering av länkar inom området nätbaserad utbildning. Dessa delar sattes sedan samman till en resursbank innehållande ett antal olika stödfunktioner att användas vid utveckling av nätbaserade kurser. Kursverkstaden är ett verktyg att användas vid planering av kurser och ska ge dig en bra start för att komma igång I exempelgalleriet och under länkar har vi samlat olika exempel på kurskomponenter, kursupplägg och annat matnyttigt. Ett slutgiltigt betatest med en fullständigt fungerande resursbank genomfördes i mars 2004 och den slutgiltiga versionen av resursbanken slutfördes därefter. Se bilaga 2 för mer info om användardialog och test. Förutom den användardialog som projektet haft via inbjudan till frivilliga testpiloter att testa prototyper har vi genomfört ett antal möten och presentationer av Kummelprojektet för intresserade bl a vid Nätuniversitetets knytkalas 2003. Vid dessa tillfällen har vi både fått ta del av andras erfarenheter av modeller för kursutveckling samt även kunnat föra en dialog om hur en stödfunktion för kursutveckling ska vara utformad. Några ur projektgruppen har även deltagit i en internationell konferens (ED-Media) juni 2003 arrangerad av AACE (Association for the Advancement of Computing in Education). Där fick vi möjlighet att möta andra aktörer inom området kursutveckling och kunna utbyta erfarenhet och få inblick i nyheter gällande teknik och metoder för nätbaserat lärande, något som påverkat utformningen av bl a kursverkstadens innehåll. Projektet genomförde även en virtuell workshop i juni månad 2003 . Vid denna workshop deltog ca 35 personer från hela landet. Det var representanter från universitet och näringsliv. Inför workshopen hänvisades deltagarna att testa kursverkstadprototypen för att därigenom få feedback till projektet.swe
dc.language.isosweswe
dc.publisherMyndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildningswe
dc.subjectkursutvecklingsmodellerswe
dc.subjectdistansutbildningswe
dc.subjectNätuniversitetetswe
dc.titleSlutrapport projektet Kursutvecklingsmodeller "Kummelprojektet"swe
dc.typeTextswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.organizationLuleå Tekniska Universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Blekinge Tekniska Högskolaswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post