dc.contributor.author | Karlsson, Robin | swe |
dc.contributor.author | Jönsson, Björn | swe |
dc.date.accessioned | 2004-04-08 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-17T02:35:43Z | |
dc.date.available | 2007-01-17T02:35:43Z | |
dc.date.issued | 2004 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1807 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Marknadssituationen för företag har under de senaste åren varken varit problemfri eller förutsägbar. En ihållande konjunkturnedgång, hårdare konkurrensförhållanden och ökade marknadskrav har lett till ageranden och åtgärder från företagens sida som i sin tur resulterat i massmedial uppmärksamhet. I den ständigt föränderliga omvärldssituationen gäller det att inte bli passiv eftersom det lätt kan leda till undergång. En strategi anses avhjälpa situationen för företaget genom olika sätt, beroende på hur begreppet tolkas och används.
Syfte: Att undersöka och analysera hur samtliga företag (AB) med mellan 200 och 5000 anställda i Västra Götaland år 2003 ser på strategier.
Avgränsningar: Den föreliggande studien har avgränsats till att endast beröra strategi på de deltagande företagens övergripande verksamhetsnivå och med andra ord utesluta andra förekommande strategiska nivåer i en organisation. Vi har även avgränsat oss i den bemärkelse att vi enbart skall undersöka den valda populationen och därmed endast uttala oss om den i vår analys och i våra slutsatser.
Metod: Vi har inledningsvis använt oss av en kvalitativ förstudie i form av semistrukturerade intervjuer i syfte att undersöka samt skapa underlag och förståelse för det valda problemområdet. Huvudstudien är en kvantitativ totaltundersökning av samtliga aktiebolag i Västra Götaland med 200 till 5000 anställda. Den genomfördes som en enkätundersökning där vi skickade ut enkäterna via post, för att i efterhand följa upp med telefonsamtal. Med avdrag för ramfel uppgick populationen till 155 stycken företag och den slutliga svarsfrekvensen var 82,6 %.
Resultat och slutsatser: Många av företagen i regionen har ett rationellt synsätt på strategier, d.v.s. att planering är långsiktig och är av stor betydelse för att säkra framtiden. Det stora flertalet av de undersökta företagen har så sent som under 2003 reviderat sin verksamhetsövergripande strategi och flera av dessa företag säger sig även ha kunnat se effekterna av detta. Detta är emellertid inte i enlighet med den rationella synen på strategi eftersom ett sådant fenomen är tecken på kortsiktigt strategiskt agerande.
Förslag till fortsatt forskning: Med tanke på vår studies karaktär, vore det av intresse för forskningen att genomföra den vid ett annat tillfälle med andra förutsättningar antingen regionalt eller tidsmässigt. Då vår studie genomförts i en konstaterad lågkonjunktur torde en liknande studie vara fördelaktig att dra slutsatser utifrån ifall den genomförs vid en exempelvis högkonjunktur. Att även genomföra den i en annan region borde kunna skapa underlag för en intressant jämförelse. | swe |
dc.format.extent | 586382 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.title | Företags syn på strategi - En totalundersökning av företag i Västra Götaland med mellan 200 och 5000 anställda | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | D | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 3536 | swe |