Ärkefiende eller parhäst?
Abstract
Sverige beskrivs idag som ett mångkulturellt samhälle, där var femte barn i skolan har utländsk bakgrund. Därför är det viktigt att de läroböcker som används i den svenska skolan är objektiva och korrekta. Synen på och uppfattningarna om folkgrupper från Orienten, ofta med islamsk tro, har varit från väst påhittade föreställningar. Denna företeelse kallas för orientalism.
Efter att grundskolan infördes 1962 har läroböckerna i hög grad fått levandegöra läroplanens målsättningar. Det betyder inte att alla läroböcker överensstämmer med läroplanerna, det förväntas dock från skolans håll att de skall det. I denna uppsats kommer därför läroböcker i historia från 1962 fram till 2001 analyseras. Syftet med uppsatsen är att på så sätt försöka se i vilken grad intentionerna i dessa läroplaner avspeglas i läroböckerna.
Metoden som används i uppsatsen är kvalitativ, där jag med hjälp av en komparativ analys skall försöka se likheter och skillnader i läroböckernas beskrivningar av begreppen; islams grundande, islams utredning och arabisk nationalism.
Det måste därför ses som en angelägen uppgift att vidareutveckla vårt kunnande om den pedagogiska texten, inte bara utifrån läroplanernas intentioner, men också med hänsyn till faktiska studier av pedagogiska texter och deras användning.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Ivarsson, Anders
Publication type
other
Language
swe