Show simple item record

dc.contributor.authorBodefjord, Pernilla
dc.contributor.authorSvensson, Peter
dc.date.accessioned2008-09-25T14:31:55Z
dc.date.available2008-09-25T14:31:55Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18194
dc.description.abstractExamensarbete inom lärarutbildningen Titel: Samspel i förändring - konsekvens av datorintegrerad undervisning? Författare: Pernilla Bodefjord & Peter Svensson Termin och år: Vårterminen 2008 Kursansvarig institution: Institutionen för tillämpad informationsteknologi Handledare: Ylva Hård Af Segerstad Examinator: Hans Rystedt Rapportnummer:2008:022 Nyckelord: Bergsjön, one-to-one, Maine, datorintegrerad undervisning, Mac, samarbete, samspel, handledare, rollförskjutning Syfte De senaste åren har utvecklingen i västvärlden lett till ett allt mer datoriserat samhälle. Skolan är dock en arena där förändringsfaktorn varit relativt låg. Undervisningen bedrivs allt som oftast på ett traditionellt vis, där pedagogen har ordet och eleverna är ”passiva mottagare”. Författarna till denna uppsats har därför funderingar på vad som händer när ny teknik gör sitt intåg i klassrummet. Huvudfråga Förändras det sociala samspelet mellan pedagog – elev och elev – elev när datorer integreras i undervisningen? Metod För att ta reda på ovan nämnda frågeställning krävdes flertalet metoder. Vi tog kontakt med Bergsjöskolan som strax innan vår kontakt hade tilldelat alla elever i år 6 varsin bärbar dator. I klassen gjorde vi observationer, både med och utan videokamera. Utöver observationerna intervjuades projektansvariga och pedagoger på Bergsjöskolan samt pedagoger på andra skolor som arbetat med liknande projekt. Utöver detta fick eleverna på Bergsjöskolan svara på en webbaserad enkät. Resultat Studien kom att visa att elevernas samarbete ökade. Samtidigt som pedagogen får en mer handledande roll i klassrummet. Detta stöds även av tidigare forskning. Betydelse för läraryrket I en framtid som säkerligen kommer att präglas av ett allt större användande av IKT, så bör en pedagog känna till följderna av datorintegrerad undervisning. Samtidigt kan denna uppsats ge inspiration för desamma. Lärmiljön förändras med datorintegrerad undervisning, eftersom pedagogers och elevers samspel blir annorlunda gentemot traditionell undervisning. Relevansen för pedagoger att läsa denna uppsats får därför anses vara hög.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectdatorintegrerad undervisningen
dc.subjectMacen
dc.subjectBergsjönen
dc.subjectone-to-oneen
dc.subjectMaineen
dc.subjectrollförskjutningen
dc.subjectsamarbeteen
dc.subjectsamspelen
dc.subjecthandledareen
dc.titleSamspel i förändring – konsekvens av datorintegrerad undervisning?en
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record