Allting handlar om kommunikation - en kvalitativ studie om föräldrars upplevelser av Mentors föräldrakurs
Abstract
Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att gå på föräldrautbildning, och Statens folkhälsoinstitut har också i flera skrifter betonat att generella föräldrautbildningar är en viktig förebyggande insats. Det finns idag ett flertal olika föräldrastödsprogram ”på marknaden”. Detta arbete har studerat en av dessa – Mentors föräldrakurs.
Syftet med denna studie är att undersöka vilka erfarenheter föräldrar har fått av att delta i Mentors föräldrakurser i en liten kommun utanför Göteborg. Studien vill söka svar på varför man ville gå föräldrakurs, hur det var att gå föräldrakurs tillsammans med andra föräldrar och om man anser att man fått nytta av kursen i vardagen och i så fall på vilket sätt. Författaren har använt sig av en kvalitativ intervjuundersökning.
Studiens resultat visar att alla föräldrarna anser att det varit värdefullt att gå föräldrakursen. Anledningen till att man anmälde sig till kursen var att man ville bli en bättre förälder och få mer kunskap i området. Föräldrarna betonar både de nya lärdomar man fått av kursledaren och erfarenhetsutbytet med de andra föräldrarna i kursen. De flesta föräldrarna menar att man använder sig av kunskapen i vardagen och att kursen förbättrat relationen till barnen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-10-09Author
Månsson, Helen
Keywords
Föräldrar
föräldrakurs
kommunikation
Mentor
Aktivt lyssnande
Language
swe