Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare?
Abstract
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning
bland flickor och pojkar i en gymnasieskola.
Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc
Termin och år: HT 2007
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet
Handledare: Anita Franke
Examinator: Claes Alexandersson
Program: Korta Lärarprogrammet
Rapportnummer: HT07-2611-210
Nyckelord: Bra lärare, genus, gymnasieelever, intervju, lärares egenskaper
Uppsatsens syfte var att undersöka hur gymnasieelever uppfattar en bra kvinnlig respektive manlig lärare.
Utifrån syftet avsåg vår undersökning att finna svar på tre frågeställningarna: Hur gymnasieelever uppfattar en
kvinnlig respektive manlig lärare och vari eventuella skillnader består mellan hur flickor och pojkar beskriver
dessa.
I och med att undersökningen skulle handla om elevernas individuella uppfattningar valdes intervju som
kvalitativ metod. Vi genomförde 16 enskilda elevintervjuer vilka var jämnt fördelade mellan flickor och pojkar i
två klasser i årskurs 3 på en gymnasieskola. Alla intervjuade elever gick på samhälls- och ny musikprogrammet i
en skola i Västra Götaland. Inför intervjuerna studerade vi litteratur kring ämnet samt relevanta forskningsstudier
utifrån ett genusperspektiv.
Resultatet visade att elevernas uppfattningar om lärarens bra egenskaper stämmer överens med tidigare forskning
där engagemang, ämneskunnighet, positiv, rättvis, förstående, brinna för sitt yrke och ha humor var mer
förekommande än andra egenskaper. Beträffande skillnader mellan pojkars och flickors uppfattningar kom det
fram å ena sidan att manliga lärare ansågs vara mer arbetsinriktade, fostrande och hade mer humor. Å andra
sidan ansåg de att manliga lärare borde bli mer relations- och kommunikationsinriktade. Däremot när det gällde
kvinnliga lärare ansåg eleverna att de var mer relations- och kommunikationsinriktade men borde bli mer
arbetsinriktade. I vår empiriska undersökning betonade flickorna att kvinnliga lärare borde bli bättre på fostran,
det vill säga på disciplin. De menade inte att kvinnliga lärare skulle bli strängare utan vara mer bestämda, våga
mer och inte ge efter så lätt. Till skillnad från flickorna betonade pojkarna att kvinnliga lärare saknade humor.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Blombrink, Dafne
Genc, Linda
Keywords
intervju
lärares egenskaper
Bra lärare
genus
gymnasieelever
Publication type
other
Language
swe