• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Follow-up ­ en betydelsefull del av dialogen mellan läraren och eleven

Abstract
Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är dels att undersöka ett specifikt begrepp och dels att undersöka de komponenter som samspelar för att detta begrepp ska komma till stånd. Begreppet är beskrivet av språkforskarna John McHardy Sinclair och Malcolm R Coulthard och kallas IRF-strukturen, vilken är en beskrivning av den lärarledda klassrumsdialogen. Den del av IRF-strukturen som vi fokuserade på i denna studie var den sista delen som kallas follow-up. Vi utgick i vår undersökning från de tre kategorier som finns inom follow-up-sekvensen och undersökte om dessa stämde överens med lärarnas handlade i vår tid. De komponenter som ligger till grund för vårt arbete är sociokulturellt perspektiv och symbolisk interaktionism vars funktion är att klargöra samspelet och dialogen ur en social och psykologisk vinkel utifrån lärarens perspektiv. För att klargöra de pedagogiska faktorerna som spelar in för att fenomenet IRF ska realiseras i klassrummet har vi valt fenomenografin. Metoderna som användes för studien var klassrumsobservationer och enskilda intervjuer med våra informanter. Vi observerade nio lektionstillfällen hos fyra lärare vars ämneskompetenser, ålder och arbetserfarenheter från skolans värld var olika. Ett resultat vi kunde utläsa från vår undersökning var en variation gällande de fyra informanternas sätt att agera samt deras syn angående bemötandet av eleverna i klassrumsdialogen. Vi utläste även att synen på den egna lärarrollen skifta informanterna emellan. Vi såg även variationer gällande lärarnas sätt att ge follow-up. Skillnaderna syntes främst i de enskilda individernas inställningar men även utifrån vilka ämnen lärarna undervisade i. Vi ser vår studie som en hjälp till att väcka ett medvetande hos lärarna gällande klassrumsdialogen och sitt sätt att bemöta elevernas svar. Detta då deras bemötande sänder ut olika signaler som kan vara viktigt för dem att vara medvetna om.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18406
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18406_1.pdf (441.0Kb)
Date
2008
Author
Baldock, Josefin
Thorwaldsson, Anna
Keywords
Kommunikation
dialog
pedagog
IRF-strukturen och
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV