dc.contributor.author | Sääf, Barbro | swe |
dc.contributor.author | Halldin, Sandra | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:03:50Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:03:50Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18410 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Pedagogens yrkesroll är i ett föränderligt skede, numera krävs en stor yrkeskompetens för att hantera
komplexiteten i att undervisa. Skolan har ett uppdrag att skapa en lärandemiljö som gynnar elevernas
utveckling. Detta kan enbart ske när alla som är verksamma i skolan funderar över och reflekterar kring sin roll
i elevernas lärande och utveckling.
Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger talar kring och gestaltar sin roll i skapandet av klassrumsklimat.
För att uppfylla detta syfte valde vi att utgå från tre frågeställningar: Vilka faktorer påverkar klassrumklimatet
enligt pedagogerna? Hur påverkar pedagogens förhållningssätt klassrumsklimatet? Och vad kan pedagogen göra
för att skapa studiero och ett positivt klassrumsklimat?
Vi har utgått från ledarskapsteorier, för att ställa dessa mot resultaten. Detta för att undersöka hur
betydelsefulla teorierna är i pedagogens yrkesroll.
I insamlingen av material har vi valt att använda oss av en tredagars fokuserad observation och
kvalitativ/halvstrukturerad intervju med tre informanter för att för att få en inblick i frågeställningarna.
I resultatet fann vi svårigheten i att översätta teori till praktik och komplexiteten i att skapa ett positivt
klassrumsklimat. Även om vi i vår undersökning utgick från pedagogens roll i skapandet av klassrumsklimat, så
har vi sett att också en mängd andra faktorer är med och samspelar. Många av dessa är svåra för att förändra.
Även om pedagogens förhållningssätt har inflytande på klassrumsklimatet, så är det således inte tillräckligt
för att beskriva komplexiteten i skapandet av klassrumsklimat. Vi har kommit fram till att pedagogens
förhållningssätt påverkar och att pedagogen behöver reflektera för att bli medveten om sin delaktighet i och om
de faktorer som ligger utanför dennes möjlighet att förändra. Vi har genom arbetet fått en större insikt i
betydelsen av reflektion för att utveckla verksamheten och för att skapa en gynnsam lärandemiljö.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Pedagogisk ledarskap | swe |
dc.subject | Klassrumsklimat | swe |
dc.subject | Studiero | swe |
dc.subject | E | swe |
dc.title | En ledande fråga - Om ledarskap och positivt klassrumsklimat | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |