Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Pernillaswe
dc.contributor.authorNiklasson, Katarinaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:53Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:53Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18412
dc.description.abstractSyfte: Vårt främsta syfte är att undersöka hur pedagoger använder sig av "materialpaketen", Lions quest Tillsammans och SET (Social och emotionell träning ) Livsviktigt, i värdegrundsarbetet. Vi vill även sätta oss in i tankarna bakom materialen, genom att intervjua representanter för dem och genom att själva titta på materialen. Huvudfråga: Vi vill genom studien belysa hur pedagogerna arbetar med materialen ute i praktiken och vi vill jämföra materialen. Metod: Undersökningen grundar sig på en kvalitativ intervjustudie, som vi har genomfört med fyra pedagoger på olika skolor och även två representanter för två olika material som ingått i studien. Resultat: Vi har kommit fram till att inga av de intervjuade pedagogerna har använt enbart något av materialen i sitt värdegrundsarbete utan plockar in annat och låter det genomsyra hela verksamheten. Vår studie visar att det är viktigt att anpassa sig efter barngruppens behov. Vår slutsats är att inger material behöver användas från pärm till pärm. Betydelse för läraryrket: Värdegrundsarbetet är en viktig del för att utveckla empati och för att få skolarbetet att fungera bättre. Detta behöver inte nödvändigtvis ske genom att använda sig av ett material utan beror till stor del även på pedagogens förhållningssätt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLivsviktigtswe
dc.subjectTillsammansswe
dc.subjectvärdegrundswe
dc.subjectetikswe
dc.subjectbarnsyswe
dc.titleÄr det Livsviktigt att vara Tillsammans?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record