dc.contributor.author | Karlsson, Pernilla | swe |
dc.contributor.author | Niklasson, Katarina | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:03:53Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:03:53Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18412 | |
dc.description.abstract | Syfte: Vårt främsta syfte är att undersöka hur pedagoger använder sig av "materialpaketen", Lions quest
Tillsammans och SET (Social och emotionell träning ) Livsviktigt, i värdegrundsarbetet. Vi vill
även sätta oss in i tankarna bakom materialen, genom att intervjua representanter för dem och
genom att själva titta på materialen.
Huvudfråga: Vi vill genom studien belysa hur pedagogerna arbetar med materialen ute i praktiken och vi vill
jämföra materialen.
Metod: Undersökningen grundar sig på en kvalitativ intervjustudie, som vi har genomfört med fyra
pedagoger på olika skolor och även två representanter för två olika material som ingått i studien.
Resultat: Vi har kommit fram till att inga av de intervjuade pedagogerna har använt enbart något av
materialen i sitt värdegrundsarbete utan plockar in annat och låter det genomsyra hela
verksamheten. Vår studie visar att det är viktigt att anpassa sig efter barngruppens behov. Vår
slutsats är att inger material behöver användas från pärm till pärm.
Betydelse för
läraryrket: Värdegrundsarbetet är en viktig del för att utveckla empati och för att få skolarbetet att fungera
bättre. Detta behöver inte nödvändigtvis ske genom att använda sig av ett material utan beror till
stor del även på pedagogens förhållningssätt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Livsviktigt | swe |
dc.subject | Tillsammans | swe |
dc.subject | värdegrund | swe |
dc.subject | etik | swe |
dc.subject | barnsy | swe |
dc.title | Är det Livsviktigt att vara Tillsammans? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |