Show simple item record

dc.contributor.authorKidner, Davidswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:56Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:56Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18416
dc.description.abstractSammanfattning: David Kidner undersöker synen på västerlandets uppsving i historialäromedel för gymnasiets A- kurs. Frågeställningarna var följande: Tar läroboken uttryckligen upp frågan om varför Europa kom att dominera världen, och i sådana fall, vilket eller vilka perspektiv väljer man att lyfta fram? och Vilken ide förmedlar läroboken som helhet till läsaren om varför Europa kom att dominera världen? Resultatet visar att frågan om västerlandets uppsving inte diskuteras i tillräckligt stor utsträckning för att uppfylla kursplanens mål. Vidare förmedlas en eurocentrisk bild av västerlandets uppsving vilket resulterar i en förklaringsmodell som framställer européer som överlägsna andra. Resultatet stämmer överens med med tidigare forskning om synen på väst/europas förhållande till andra kulturer i läromedel. Kidner menar att detta är problematiskt därför att det framställer européer och Europa som bättre än andra. Detta är potentiellt skadligt för skolelever och samhällets syn på "de andra" och sig själva. Kidner förespråkar att de grundläggande orsakerna om västerlandets uppsving tydliggörs och nyanseras i läroböckerna så att elevers uppfattning om sig själva och andra inte snedvrids.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjecthistoriaswe
dc.subjectvästerlandets uppsvingswe
dc.subjectdet europeiska mswe
dc.title"Det europeiska miraklet". Synen på västerlandets uppsving i historialäroböcker för gymnasiets A-kursswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record