dc.contributor.author | Kidner, David | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:03:56Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:03:56Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18416 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: David Kidner undersöker synen på västerlandets uppsving i historialäromedel för gymnasiets A-
kurs. Frågeställningarna var följande: Tar läroboken uttryckligen upp frågan om varför Europa kom att dominera
världen, och i sådana fall, vilket eller vilka perspektiv väljer man att lyfta fram? och Vilken ide förmedlar läroboken
som helhet till läsaren om varför Europa kom att dominera världen?
Resultatet visar att frågan om västerlandets uppsving inte diskuteras i tillräckligt stor utsträckning för att uppfylla
kursplanens mål. Vidare förmedlas en eurocentrisk bild av västerlandets uppsving vilket resulterar i en
förklaringsmodell som framställer européer som överlägsna andra. Resultatet stämmer överens med med tidigare
forskning om synen på väst/europas förhållande till andra kulturer i läromedel. Kidner menar att detta är problematiskt
därför att det framställer européer och Europa som bättre än andra. Detta är potentiellt skadligt för skolelever och
samhällets syn på "de andra" och sig själva. Kidner förespråkar att de grundläggande orsakerna om västerlandets
uppsving tydliggörs och nyanseras i läroböckerna så att elevers uppfattning om sig själva och andra inte snedvrids. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | historia | swe |
dc.subject | västerlandets uppsving | swe |
dc.subject | det europeiska m | swe |
dc.title | "Det europeiska miraklet". Synen på västerlandets uppsving i historialäroböcker för gymnasiets A-kurs | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |