dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka svenska gymnasieläromedels beskrivningar av imperialismen, under
perioden 1951 -- 007. Detta kommer att ske genom en kvalitativ litteraturstudie där vi utgått från följande två
frågeställningar: I vilket mån kan beskrivningarna av imperialismen i läromedlen sägas vara en spegling av
rådande historieforskning? Vilken syn på den andre och andra kulturer finns i läromedlens beskrivningar av
kolonialism och imperialism och har denna syn förändrats över tid?
Undersökningen har visat att den historiska forskningen i relativt hög grad har påverkat sättet som imperialismen
har framställts i läromedlen. Det finns dock, i läromedelstexter, en tradition att framställa historia i en berättande
stil utifrån ett aktörsperpektiv som kan sägas ha sina rötter i en konservativ historiesyn. Vi har även funnit att
den uttalade rasismen och social-darwinismen som återfinns i de tidiga läromedlen har försvunnit i de moderna
skolböckerna. Dagens läroböcker präglas istället av slags ambivalens, där gamla tankar och värderingar blandas
med mer progressiva synpunkter. Synen på den andre har alltså förändrats under åren till att bli mer nyanserad
och reflekterande men denna förändring är inte helt oproblematiskt, då den andre förvandlats från en vilde till ett
offer. Denna undersökning har med stor tydlighet visat att det är viktigt för historielärare att förhålla sig kritisk
till läromedelstexter. | swe |