dc.contributor.author | Oxklint, Veronica | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Veronika | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:03:58Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:03:58Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18418 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med denna uppsats är att kartlägga en skrivprocess där tre barn i åldern 8-9 år får skapa en barnbok
med hjälp av berättarmallar och en författarskola. Vi kommer att genomföra ett undervisningsförsök där de
medverkande barnen får utvärdera processen och produkten. Vi vill även undersöka vad andra barn anser om
barnboken.
Frågeställningar: Hur ser barnens skrivprocess ut under arbetet med barnboken?
Vad tycker de skrivande barnen om skrivprocessen och resultatet?
Vad tycker andra barn om resultatet av barnboken?
Metod: Skribententerna som ingick i studien fick föra loggbok, delta i intervjuer, observeras och svara på frågor
skriftligt. Vi har även analyserat barnens skrivprocess under barnboksarbetet, från förarbete till färdig produkt.
För att få reda på vad andra barn tyckte om resultatet av barnboken fick barn från tre olika skolklasser svara på
enkätfrågor kring barnboken.
Resultat: Resultatet av undersökningen visar att användandet av tankekartan under förarbetet varit gynnsamt
för barnens skrivprocess. När det gäller samförfattandet observerade vi att de hjälpte varandra att formulera sina
tankar i ord och att samtal mellan dem bidrog till att förbättra berättelsen. Bearbetandet av texten väckte till viss
del motstånd då barnen upplevde det som besvärligt att gå tillbaka i texten och göra ändringar. De författande
barnen var nöjda med sitt resultat och att de själva ansåg att de utvecklats som skribenter. Enkätundersökningen
tyder på att majoriteten av tillfrågade barnen uppskattade barnboken.
Betydelse för läraryrket: Med de erfarenheter vi fått genom detta examensarbete kan vi i vårt kommande yrke
som lärare skapa goda förutsättningar för elevers skrivutveckling enligt skrivprocessen. En viktig slutsats vi kan
dra utifrån resultatet är förarbete med tankekartor är väl använd förberedelsetid inför skrivandet. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Skrivprocess | swe |
dc.subject | undervisningsförsök | swe |
dc.subject | samförfattande, | swe |
dc.title | "Man skriver liksom inte bara" En kartläggning av skrivprocessen då tre barn i åldern 8-9 år med hjälp av berättarmallar får skapa en barnbok. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |