Var e´ brudarna? Avsaknad av identifikationsmöjligheter ur ett intersektionellt perspektiv
Abstract
Sammanfattning
Undersökningen är en kritisk granskning av ett pedagogiskt arbetssätt som används i en åldersblandad klass (år
3-4) på en skola i en av Göteborgs nordöstra stadsdelar. Undervisningen i denna klass bygger på att eleverna
dagligen får brev och uppgifter från olika karaktärer hämtade ur barnlitteraturens värld. Då alla elever i klassen
har svenska som sitt andraspråk har arbetssättet i första hand ett språkutvecklande syfte, ett syfte som också i stor
utsträckning uppnås. Vi har dock kunnat konstatera att klassens lärare, som ansvarar för att välja ut litteraturen,
saknar mångfaldsperspektiv utifrån faktorer som genus, klass, etnicitet/nationalitet och sexualitet. Denna
omedvetenhet leder till att majoriteten av barnboksfigurerna faller inom de rådande normer som genomsyrar vårt
samhälle: det vill säga vita, heterosexuella medeklassmän/killar dominerar. Avsaknaden av mångfald stämmer
illa överens med målen i de styrdokument (Lpo 94) som pedagogerna är ålagda att följa.
Vårt syfte med studien är att söka svar på i vilken utsträckning eleverna har möjligheter att identifiera sig
med de barnboksfigurer de arbetar med, samt vilka betydelser vi kan se att avsaknad av
identifikationsmöjligheter får. Vi använder oss av en kvalitativ metod där intervjuer med elever utgör den
viktigaste empirin. Vår teoretiska grund bygger på poststrukturalism och vårt främsta analysverktyg är
intersektionalitet, ett begrepp som används för att skapa förståelse för hur olika maktasymmetrier (t ex genus,
klass, etnicitet/nationalitet) samverkar.
Vi kan, utifrån intervjumaterialet, se att ovan nämnda faktorer verkar ha betydelse för möjlighet till
identifikation. Den verklighet som är elevernas finns i alltför liten utsträckning representerad bland
barnboksfigurerna och detta menar vi bidrar till att reproducera de hierarkiska samhällsnormer som råder. Vi kan
också se att elevernas förståelse av figurerna skapas i en komplex process där samhällets värderingar och normer
ständigt närvarar och återskapas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Andersson, Sarah
Larsson, Elin
Keywords
Intersektionalitet
mångfald
genus
klass
etnici
Language
sv