Hur anser muslimska representanter att svenska läroböcker framställer islam?
Abstract
Med bakgrund av den aktuella samhällsdebatt som förs angående islamofobi har vi
valt att undersöka hur ett antal muslimer själva anser att muslimer och islam
presenteras i läromedel som används på gymnasieskolor i Sverige. Detta ska
undersökas genom att låta tre representanter från tre olika muslimska samfund och en
muslimsk lärarstudent kommentera om islam presenteras på ett tillfredställande sätt i
svenska läroböcker.
Vår frågeställning är "Hur anser muslimska representanter att svenska läroböcker
framställer islam?"
Vår metod består utav att presentera valda läroböcker för ovanstående informanter.
Dessa texter läses av informanterna innan vi genomför en kvalitativ intervju.
Resultaten från intervjuerna sammanställs sedan där vi söker kartlägga informanternas
kommentarer och reaktioner på läroböckernas bild av islam. Urvalet av läroböcker
består av gymnasieböcker som har utgivits mellan 004-007. Resultatet ifrån
intervjuerna analyseras och sätts i förhållande till vår teori angående emic och etic, ett
inifrån- eller utifrånperspektiv. Vidare förs en diskussion angående
religionsundervisningen kring skolans styrdokument.
Degree
Student essay