"Det skall löna sig att plugga" En undersökning av processerna bakom det nya betygsförslaget (Ds 2008:13), samt tidigare betygsskiften, utifrån aspekter såsom politiska ideologier.
Abstract
Syfte
I detta arbete tas en närmare till på Jan Björklunds förslag på ny betygsskala (Ds 2008:13) samt hur den process
som ligger bakom förslaget har sett ut. Syftet är att utifrån aspekter som bland annat politiska ideologier och
kunskapssyner studera vad som lett fram till förslaget.
Huvudfråga
Hur mycket och på vilket sätt påverkar politiska ideologier i det nya och tidigare betygsystembyte?
Metod och material
En historisk tillbakablick med fokus på betyg och de olika betygsreformer som skett i Sverige genomförs genom
en litteraturstudie. Vidare har även olika propositioner, betänkande samt dokument från Statens offentliga
utredningar kring betygsfrågan studerats men också artiklar av betyg- och bedömningsforskare har granskats.
Därefter utfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med betyg- och bedömningsforskare samt en
politisk sakkunnig från den nu sittande regeringen(2008).
Resultat
I analys och resultat genomförs en jämförande analys utifrån våra kvalitativa intervjuer. Slutsatsen är att
politiska ideologier tydligt påverkar beslut vid betygsystembyten. Genom historien kan man se att inflytande i
debatten flyttats från forskare till allmänheten, men att det ändå är politikerna som tar det slutgiltiga beslutet i
processen.
Betydelse för läraryrket
Det är viktigt att som lärare ha kunskap i vilka olika kunskapssyner och politiska influenser som styr och
påverkar i skolreformer. Det är viktigt för att ha en medvetenhet och ett kritiskt förhållningssätt till olika
styrdokument
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
andersson, sofia
Nicklasson, Lina
Keywords
Betyg
betygsförslag
(Ds 2008:13)
betygsskala
s
Language
sv