Visa enkel post

dc.contributor.authorFrid, Anniqaswe
dc.contributor.authorSchnell, Christianswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:19Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:19Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18442
dc.description.abstractDe frågor uppsatsen fokuserar på är vad det är för kunskapssyn som präglar Lgy 70 och Lpf 94, och vem besitter makten i det postmoderna klassrummet. Vår undersökning är baserad på litterära källor därför har vi valt att använda oss av en kvalitativ innehållsanalys för att på bästa sätt kunna synliggöra läroplanernas olika kunskapssyner. Vi har använt oss av ett diskursanalytiskt förhållningssätt till läroplanerna. Läroplanerna blir meningsfyllda först när de sätts in i ett kontextuellt sammanhang. Viktigt är även förändringarna inom pedagogiken genom historien. Vi har använt oss av den hermeneutiska tolkningsspiralen där vi försöker se delarna som en del i helheten och tolka fenomen genom att försöka se betydelsen för oss människor i vår upplevda och subjektiva livsvärld. För att kunna sätta sig in i hur kunskapssynen har utvecklats fram till dagens samhälle så har vi gjort en idéhistorisk eller kunskapsteoretisk undersökning där vi detaljerat går in i de historiska epokernas inverkan på kunskapssynen med representanter från filosofin i fokus och med dess idéer kring kunskap och samhälle. Vi diskuterar också hur kunskapssynen gestaltas idag och om maktkonstruktioner i skolans sfär. Vi har i uppsatsen kommit fram till att respektive kursplaner Lgy 70 och Lpf 94 har tydlig prägel på kunskapssynerna genom historien. Lgy 70 har dominerande inslag av positivistisk kunskapssyn men man kan finna spår av ett mer demokratiskt synsätt och vissa postmoderna tankar. Lpf 94 är tydligt författad med sociokulturell teori som bas där kultur och de mänskliga villkoret är i fokus. Betydelsen för läraryrket är vi ser att den framtida lärarens största egenskaper bör vara förändringsbenägenhet, flexibilitet samt kritiskt granskande och reflekterande för att synliggöra maktkonstruktioner i klassrummet.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMaktswe
dc.subjectkunskapssynswe
dc.subjectspråkkunskapswe
dc.subjectLgy 70swe
dc.subjectLpf 94swe
dc.subjectmswe
dc.titleKUNSKAP ÄR MAKT: En jämförande analys av kursplaner i engelska för gymnasieskolan med språkkunskap, kunskapssyn och makt i fokus.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post