• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Var är egentligen liten vit och skär och alla små brokiga? ­ En undersökning av mångfald i bilderböcker

Abstract
Syftet med föreliggande arbete är att undersöka och synliggöra hur etnicitet, kultur och mångkulturalism konstrueras i ett urval av samtida bilderböcker riktade till barn i förskoleåldern. Bilderboksgenren har varit relativt styvmoderligt behandlad av den tidigare forskningen ­ i synnerhet med avseende på hur mångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i bilderböckerna. De frågeställningar examensarbetet arbetar med rör relationen mellan hur olika etniska och kulturella grupper framställs i bilderböckerna. Svaren på dessa frågor undersöks utifrån en (multimodal) diskursanalys för att synliggöra det för-givet-tagna i bilderböckernas framställningar. Detta görs mer specifikt genom att undersöka hur begreppen mångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i samspelet mellan bild och text och i de perspektiv som återfinns i bilderböckernas handlingar. Undersökningsmaterialet utgörs av 5 bilderböcker utgivna i Sverige under 007 som av Bokjuryn rekommenderas för bl.a. landets förskolor. Resultaten visar inte oväntat att bilderböckerna i stor utsträckning (re)producerar en vit svensk eller västerländsk norm mot vilken olika framställningar av den Andre tecknas. Detta går bl.a. igen i att de flesta av bilderböckernas huvudkaraktärer kan placeras inom den överordnade vita svenska eller västerländska normen och att de från normen avvikande karaktärerna (den Andre) på olika sätt begränsas i sitt handlingsutrymme, pekas ut eller tvingas representera något annorlunda som motpol till det normala. Betydelsen för läraryrket av dessa resultat är vikten av att pedagogen via ett kritiskt förhållningssätt till mångkulturalism synliggör och erkänner bredden av olika perspektiv och därmed även utmanar de dominerande och överordnande perspektiven i kampen om att skapa social rättvisa. Detta uppnås dels via ett medvetet urval av bilderböcker och dels via flerstämmiga dialoger inom ramen för boksamtal.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18444
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18444_1.pdf (944.3Kb)
Date
2008
Author
Bengtsson, Håkan
Johansson, Ebba
Keywords
Mångkulturalism
etnicitet
kultur
bilderbok
dis
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV