Show simple item record

dc.contributor.authorAbrahamsson, Danielswe
dc.contributor.authorBerglund, Lenaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:24Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:24Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18448
dc.description.abstractSyfte Syftet med studien är att undersöka samarbetet mellan skolor och idrottsföreningar och vilken inställning idrottslärare har till ett samarbete. Frågeställningar · Finns det något samarbete mellan skolor och idrottsföreningar? · Hur bedrivs samarbetet mellan skola och idrottsförening rent praktiskt? · Hur är lärarnas inställning till samarbete med en idrottsförening? · Vad innebär projekten Handslaget och Idrottslyftet? · Hur mycket pengar har utbetalats till föreningar i kommunen för samarbete med skolor? Metod och material Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med ett kvantitativt inslag. Den kvalitativa studien bygger på intervjuer med åtta stycken idrottslärare, verksamma i år 7-9 i grundskolan. Vid intervjuerna användes semistrukturerade frågor. Det kvantitativa inslaget i studien bygger på statistik från Västergötlands IF beträffande samarbeten mellan skolor och idrottsföreningar inom Handslaget och Idrottslyftet. Resultat Resultatet visar att samarbetet mellan idrottsföreningar och skolor inom år 7-9 inom kommunen är dåligt utvecklat. I intervjuer har det framkommit att de flesta ser flertalet fördelar med ett samarbete och som orsaker till varför ett samarbete inte finns nämns faktorer som tid, pengar och engagemang från såväl idrottslärare som idrottsförening. Studien visar också på lyckade projekt beträffande hur man kan bedriva sin verksamhet på skolorna för att få fler elever fysiskt aktiva och öka möjligheterna för idrottslärare att lyckas med sitt uppdrag. Betydelse för läraryrket Studiens relevans för idrottslärarens yrke är väsentlig. Den visar vilka möjligheter ett samarbete med en idrottsförening skulle innebära och vilka möjligheter det finns för skolor att med hjälp av Handslaget och Idrottslyftet utveckla sin verksamhet. Det krävs ett ökat engagemang och en förändring av inställningen från såväl idrottslärare som idrottsföreningar. Riksidrottsförbundet bör också fundera på hur man skall få ut information om Handslaget och Idrottslyftet och fundera på om man kan rikta mer av pengarna direkt till skolorna för att RF:s egna mål för samarbetet skall uppnås.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSamarbeteswe
dc.subjectidrottsundervisningswe
dc.subjectfysisk aktivitetswe
dc.titleDet nödvändiga samarbetet? En studie om hur idrottslärare kan utveckla undervisningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record