Visa enkel post

dc.contributor.authorForsaeus, Daniel
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:26Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:26Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18450
dc.description.abstractSammanfattning: Den kommunikativa kompetensen, som väldigt förenklat innebär förmågan att kunna kommunicera på ett naturligt sätt, är ett nyckelkoncept i dagens kursplaner i moderna språk. Kursplanerna lägger tyngdpunkten på det muntliga, på att kunna samtala och därmed bör oral och auditiv förmåga stå i centrum i undervisningen. Då läroböcker har en stark tendens att styra undervisningen i en viss riktning, har de tre vanligast förkommande läroböckerna som används i italienska steg 1 analyserats. Språksynen i såväl lärarhandledningar som textböcker och övningar granskas. Hur ser de muntliga och auditiva övningarna ut? Stämmer dessa överens med den språksyn som läromedelsförfattarna presenterat? Vad tycker tycker två lärare som använder eller har använt sig av dessa böcker om de berörda läromedlen? Med hjälp av denna uppsats kommer lärare och blivande lärare i moderna språk förhoppningsvis att reflektera över de läroböcker de använder eller planerar att använda i sin undervisning. Slutsatsen är att det finns skillnader läroböckerna emellan vad gäller de analyserade övningarnas natur och att de nyare böckerna är bättre anpassade till den nya läroplanen. De nyare läroböckerna vänjer även eleverna vid att själva tänka på målspråket och att uttrycka egna tankar och åsikter, vilket i sig är ett av ämnets mål.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLäroboksanalys med fokus på utvecklandet av oral och auditiv förmåga
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post