Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet
Abstract
Syfte och metod
Syftet med uppsatsen är att presentera en undersökning om tvåspråkiga elevers syn på den egna tvåspråkigheten.
De övergripande frågorna som vi söker svar på är: Vilka attityder har tvåspråkiga elever till sin egen tvåspråkig-
het? Spelar skolan någon roll för tvåspråkiga elevers attityd gentemot den egna tvåspråkigheten? Vilka för- och
nackdelar upplever de? Vilket språk anser de att de behärskar bäst? För att undersöka detta har vi använt oss av
en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med tio tvåspråkiga informanter från en heterogen respektive
homogen skola. Med homogen skola avse vi en skola där procenten elever med ett annat modersmål än svenska
är ungefär 10 %. Med heterogen skolan menar vi en skola där mängden elever med annat modersmål är betydligt
större.
Resultat
Undersökningen visar att samtliga tvåspråkiga informanter har ett positivt förhållningssätt till sin tvåspråkighet.
Det framgår även att informanternas syn på sina olika språk och kulturer är oberoende av skola. Däremot visar
vår undersökning en skillnad i de positiva attityderna mellan informanterna från den homogena skolan och in-
formanterna från den heterogena. Informanterna från den homogena skolan anser att det är bra att kunna språk
för att få en möjlighet att kommunicera med omvärlden medan informanterna från den heterogena skolan lyfter
fram en stolthet över sitt ursprung. Resultatet visar att samtliga informanter anser att tvåspråkighet och att vara
tvåspråkig är något positivt men de upplever även nackdelar. Nackdelarna förekommer i mötet med omvärlden
och då informanterna växlar mellan sina språk. Studien visar även att 9 av 10 informanter anser sig behärska det
svenska språket bättre än sitt modersmål.
Läraryrket
I skolans uppdrag och värdegrund framgår det att den ökande globaliserings- och internationaliseringsprocessen
ställer höga krav på människans kunskap och förståelse för den kulturella mångfalden vilket befrämjar en trygg
identitetsutveckling. Skolan har en viktig roll i utvecklandet av förståelse för den kulturella mångfalden och ska
agera som en social och kulturell arena för möten mellan människor. För att skapa förutsättningar för ett mång-
kulturellt lärande anser vi det vara viktigt att titta på tvåspråkighet ur ett elevperspektiv
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Kraeva, Delyana
Fredin, Agnieszka
Language
sv