Hur ser pedagogerna på flerspråkiga barn i förskolans verksamhet?
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:30Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:30Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18455 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad pedagoger i tre olika förskolor har för arbetssätt och metoder när de skall arbeta för att främja barnens identitet och språkutveckling. Ett annat syfte är att ta reda på hur pedagogerna i förskolan anser att det är att jobba med flerspråkiga barn. Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vad har förskolorna i min kommun för tillvägagångssätt och metoder för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser lärarna i förskolan på arbetet med flerspråkiga barn? Metod och material: Undersökningen använder sig av den kvalitativa studien med semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna som gjordes på nio pedagoger i förskolan spelades in på band och det materialet som man kom framtill blev vissa dela transkriberat och sammanfattade i sin helhet. De delar av intervjuerna som kunde vara relevanta har använts och vidareutvecklades i arbetet. Resultat: Pedagogerna i förskolan anser att flerspråkiga barn är en tillgång till verksamheten och det fanns inga nackdelar att ha barn med annat modersmål i barngruppen. Pedagogerna har inga speciella arbetsmetoder när de arbetar med flerspråkiga barn utan de är tydligare när de pratar med de barnen och pedagogerna anser att det bästa för barnen är om de är med i barngruppen och deras planerade aktiviteter för hela barngruppen. De pedagoger som hade flerspråkiga barn arbetade taktilt och visuellt när de arbetade med de flerspråkiga barnen. Betydelse för läraryrket: Flerspråkiga barn kommer alla pedagoger i förskolan någon gång att ha i barngrupp. Det är därför viktigt att ha kunskap om hur man som pedagog skall arbeta för att främja de flerspråkiga barnens identitet och språkutveckling. Att lärarutbildningen i framtiden kommer att ha en fördjupning om flerspråkiga barn skulle vara bra. Eftersom fler barn med ett annat modersmål kommer att vara en naturlig del av förskolans verksamhet, då underlättar det om lärarutbildningen utbildar lärare som har en kunskap om flerspråkiga mot de yngre åldrarna. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Hur ser pedagogerna på flerspråkiga barn i förskolans verksamhet? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |