• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vill du veta vad som står här ­ så läs det! - ett arbete om läsutvecklingens betydelse i dagens skola.

Abstract
Syfte och huvudfrågor Syftet med studien är att fördjupa och bredda våra kunskaper som blivande pedagoger om vilka arbetssätt för läsutveckling som finns och används inom skolan idag. Vi vill även undersöka hur elevernas läsutvecklingspro- cess kartläggs och utvärderas. Till vår hjälp har vi tre frågeställningar. - Vilka metoder finns att tillgå i arbetet med läsutvecklingen? - Vilka arbetssätt används idag i den verksamhet som bedrivs? - Hur kartläggs och utvärderas elevers läsutvecklingsprocess? Metod och material Vi har i vår studie arbetat med litteraturstudier samt genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger, på två skolor, verksamma i skolans tidiga år. Resultat Genom de kvalitativa intervjuer som vi genomfört samt de litteraturstudier som gjorts under arbetet kan vi kon- statera att det finns och används en rad olika metoder i arbetet med läsutvecklingen ute i verksamheterna. Det är inte alltid som det finns en given teori att utgå ifrån, utan oftast använder man sig av ett urval från olika teorier. Det finns även en rad olika kartläggningsmetoder som man använder sig av, dessa varierar från skola till skola. Något som däremot är samma är vikten av att finna glädjen i läsningen. Relevans för läraryrket Vi tror och hoppas att vår studie kan hjälpa andra blivande pedagoger på väg ut i arbetslivet med att få en över- gripande kunskap om de metoder som att finns att tillgå inom läsutvecklingen samt hur man tillämpar dem. Vi hoppas även att vår studie ska visa på att läsningen är en viktig del i hela skolans verksamhet och bör därför genomsyra allt arbete. Slutligen hoppas vi att vårt resultat visar tydligt att det är viktigt att ta tillvara på glädjen i läsningen och att pedagoger i alla ämnen bör ge näring åt denna glädje på olika sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18456
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18456_1.pdf (18.65Mb)
Date
2008
Author
Skoglund, Emma
Levin, Jessica
Keywords
läsutveckling
läsinlärningsmetoder
kartläggnings
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV