Show simple item record

dc.contributor.authorTengdahl, Idaswe
dc.contributor.authorPersson, Andreaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:33Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:33Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18458
dc.description.abstractSammanfattning: Som lärare i ett samhälle i ständig utveckling är det av största vikt för oss att se hur datorn används som pedagogiskt hjälpmedel. Syftet med undersökningen är att se hur eller om lärare upplever att deras lärarroll förändras med datorn, vad lärarna ser för hinder och möjligheter med datoranvändandet i undervisningen samt vad de ville ha eller behöver för att kunna använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel effektivare. Vi vill också se om det finns någon relation mellan yrkesverksam tid och datoranvändande. Vi har använt oss av en enkätundersökning med flervalsfrågor för att ta reda på hur det förhåller sig med datorn som pedagogiskt hjälpmedel i skolan. Förutom enkätundersökningen har vi tagit del av forskningsresultat på området samt forskning om lärande. Av denna forskning har vi särskilt tittat på den som tar upp lärande i förhållande till verktyg. Vi har kommit fram till att lärare anser att datorn förändrar deras arbetssätt, de har dock inte motiverat på vilket sätt det förändrar. De problem vi har kunnat se med datoranvändningen som både vår litteraturstudie och våra respondenter pekat på är att tillgången till fungerande datorer och programvaror är liten. De behov som lärarna anger för att kunna använda datorn mer i undervisningen handlar främst om fler pedagogiska program eller fortbildning inom specifika program. Intresset för att använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel är oberoende av antal år i yrket. Vi har sett en tydlig koppling mellan användande av datorn och utbildning eller fortbildning. Studien är en fingervisning om hur lärare idag förhåller sig till datorn och kan fungera som en tankeställare för oss som lärare eller för skolledare och kommunpolitiker. Vi själva kommer att ha en tydlig tanke bakom vårt datoranvändande. Vi kommer se till att vi och våra kollegor får fortbildning, och därigenom ett mer genomtänkt och effektivare datoranvändande. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDatorn som pedagogiskt hjälpmedelswe
dc.subjectdatornswe
dc.subjectlärarroswe
dc.titleDatorn som pedagogiskt hjälpmedelswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record